– De som løper med mobilen som en slags pulsklokke.

Slik beskriver produktspesialist Petter Andersen i Polar Norge segmentet han nå vil innta.

Den finske produsenten, som fant opp den trådløse pulsmåleren på slutten av 70-tallet, har primært hatt en kundegruppe bestående av ihuga sportsinteresserte og profesjonelle idrettsutøvere.

Gjennom lansering av smartklokken Polar M600, er målet nå å vinne terreng i en ny og mer kommersiell kundegruppe.

Det forklarer daglig leder Morten Dyrberg i Polar Norden.

– Vi kan si at 20 prosent av Norges befolkning er idrettsinteresserte og at 20 prosent aldri vil bli det. Smartklokkesegmentet, som vi beveger oss inn i på lik linje med aktivitetsmonitorene, utgjør de siste 60 prosentene. Det kommersielle markedet er veldig stort og viktig, sier han.

Vill vekst

Tall fra bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen viser at smartutstyr, hovedsakelig bestående av aktivitetsmålere og smartklokker, er den raskest voksende kategorien i Norge.

Ifjor kjøpte nordmenn smartutstyr for én milliard kroner og veksten ser foreløpig ut til å fortsette.

Polar M600 er en sportsklokke med smartelementer.
Polar M600 er en sportsklokke med smartelementer.
I løpet av første halvår 2016 var salget av smartklokker opp fra 80.000 til 200.000 enheter, sammenlignet med samme periode ifjor. Tilsvarende tall for smartarmbånd viste en oppgang fra 240.000 til 360.000 enheter.

Økningen kan blant annet skyldes at en del nye produsenter, blant annet fra telekombransjen, har kommet på markedet med smartklokker. I tillegg har brukerne fått flere ulike aktivitetsmålere å velge mellom, deriblant fra Fitbit.

Ifølge analysebyrået IDC er Fitbit den ubestridte lederen i markedet av «wearables».

Les også: Venter labert Iphone-salg

Ikke alle lykkes

Forbrukerne blir stadig mer integrerte i et «triangel» av telefon, pc og fysisk aktivitet, tror Dyrberg.

– Dette triangelet blir viktigere og viktigere å ta del i. Står vi på sidelinjen, vil vi miste mange brukere, sier Polar-sjefen som innrømmer at de foreløpig ikke har vært sterke nok innen aktivitetsmonitorer og smartklokker.

Elektronikkjeden Elkjøp selger smartprodukter fra flere ulike aktører i Norden, deriblant Fitbit, Samsung, Garmin, Apple Watch, Mio og Polar.

Hittil har kundene kjøpt mest av produktene til Fitbit og Apple Watch, opplyser kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp.

Samsungs smartklokker, blant annet Gear S3, er populære.
Samsungs smartklokker, blant annet Gear S3, er populære.
– Samsungs smartklokker Gear S2 og Gear S3 er også populære. I tillegg er Garmin på offensiven. Når det gjelder Polar, er de også på kartet, særlig i våre butikker i Finland, sier Schmidt.

Han sier elkjeden ofte er vitne til at produsenter lanserer nye produkter i håp om å nå nye segmenter – uten at de nødvendigvis lykkes.

– Leverandørene kommer med produkter de ønsker skal gli inn i et annet segment enn de opprinnelig har vært i, men der vi kanskje ikke er helt enige i at det er reelt, sier Schmidt.

Han mener den nye Polar-klokken «definitivt» har smartelementer i seg, men at Elkjøp ikke primært anser den som en ren smartklokke.

– Det vil først og fremst være et produkt og en klokke for de av oss som er glad i å trene, mener Schimdt.

Les også: Kreftforskere vil samarbeide med Fitbit

Vil ha klassiske ur

I vår lanserte Fitbit sin Blaze, som blant annet gjør det mulig å laste ned treningsprogrammer og styre musikken på mobilen.

Les også: Denne viser konkurrentene hva de må strekke seg etter

Fitbit Blaze gjør det mulig å laste ned treningsprogrammer og styre musikken på mobilen.
Fitbit Blaze gjør det mulig å laste ned treningsprogrammer og styre musikken på mobilen.
– Fitbit Blaze er litt i samme båt som M600. Produktet er det ingenting å si på, men slik vi ser det, er også dette en sportsklokke med smartelementer – ikke en rendyrket smartklokke, mener Schmidt.

Han opplyser at Blaze-salget har vært bra, men at kundene likevel liker andre produkter bedre.

– Nå ser vi et økende interesse for design, de vil gjerne ha klokker som er smarte og dypt avanserte, men som ser ut som et tradisjonelt ur, sier Schmidt.

 

Les hele avisen

Les også: Proffene bruker NTNU-teknologi

Slik tror han fremtidens treningsteknologi blir

Han finner utstyret som skal gjøre de beste bedre  

Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

DNB-sjefens spesielle hobby
- Det er noe mer enn å skyte på en pappskive som står stille, sier Geir Herdal, fagansvarlig for Instore og merkevare i DNB.
02:12
Publisert:
 

Roboter inntar byggebransjen
Kruse Smith har leid inn selskapet nLink og robotene Drilly I og Drilly II til å drille ti tusen hull i taket i det nye bygget til Arkivenes Hus i Stavanger.
00:53
Publisert: