Avsløringen om at bilgiganten har jukset med tall om miljøutslipp fra dieselbiler har vokst til en stor skandale. Og mens Volkswagen-aksjene stuper, frykter tyske bedriftsledere at saken vil gi en dominoeffekt på tysk industri og ødelegge kvalitetsstempelet tysk ingeniørkunst er kjent for.

Etter en serie av andre uheldige saker, deriblant forsinkelsene ved flyplassen i Berlin og rentemanipulering hos storbanken Deutsche Bank, er Volkswagen-skandalen det som kan velte tysk industris rykte fullstendig, mener en ekspert ved Duisburg-Essen-universitetet.

– «Made in Germany» handler om kvalitet og tillit. Nå er den tilliten tapt. Ingen kunne ha forestilt seg størrelsen på dette, og skaden for tysk industri vil bare bli verre og verre. Dette er bare toppen av isfjellet, sier professor Ferdinand Dudenhöffer.

– Stor risiko

En skandale av denne typen har særlig stor innvirkning i Tyskland, Europas største økonomi, ettersom eksportvarer utgjør 45 prosent av landets bruttonasjonalprodukt, poengterer Marcel Fratzscher, sjef for økonomiinstituttet DIW i Berlin.

– Tysklands store suksess som eksportnasjon avhenger av kvalitetsstempelet «Made in Germany». Volkswagen står for denne tyske kvaliteten – for perfeksjon, stabilitet og pålitelighet, sier han og fortsetter:

– Selv om vi ikke vet i hvor stor grad VW-saken vil ramme den tyske økonomien, utgjør dette en høy risiko fordi man er så avhengige av eksporten.

Bilindustrien utgjør omtrent 20 prosent av det tyske arbeidsmarkedet. 17,9 prosent av eksportinntektene fra i fjor kom fra bileksport, og økningen i bileksporten har vært over gjennomsnittet siden 2009, ifølge tall fra Deutsche Bank.

Stupende kronjuvel

Av avisen Bild beskrives Volkswagen som kronjuvelen i tysk industri – en kronjuvel hvis aksjeverdi har sunket med 35 prosent på to dager. Konsernet opplyser at det vil sette av 6,5 milliarder euro (60 milliarder kroner) i tredje kvartal til å dekke kostnader relatert til skandalen, men risikerer samtidig bøter på opptil 18 milliarder dollar (148 milliarder kroner) bare i USA.

Det er ventet at toppsjefen Martin Winterkorn må gi seg etter avsløringene.

Tysklands nærings- og energiminister Sigmar Gabriel har uttrykt bekymring også for ryktet til bilindustrien generelt, men Volkswagens rivaler Daimler og BMW har vært raske med å svare at beskyldningene mot VW ikke angår dem.

I Interbrands oversikt over de 50 mest verdifulle merkevarene i Tyskland, finner man bilfabrikkene Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen og Audi blant de sju øverste. Volkswagen er verdens største bilprodusent målt i salgstall. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

 

Les også: Volkswagen-aksjen har stupt 32 prosent på to dager


Oljefondet tungt inne i Volkswagen

 
NAF: Testene har aldri stemt

 
Diesel personbiler verre enn lastebiler  

Volkswagen avviser at sjefen skal gå