Onsdag åpnet ledelsen i det tyske bilkonsernet Volkswagen sitt årlige aksjonærmøte med å be om unnskyldning for utslippsskandalen som har herjet selskapet de siste månedene.

- Vi angrer oppriktig på at hele diesel-saken kaster en skygge over dette fantastiske selskapet. Jeg vil be om unnskyldning for å ha skuffet dere, ikke bare på vegne av ledelsen, men på vegne av hele selskapet, sa styreformannen i selskapet Hans-Dieter Pötsch da han åpnet møtet onsdag.

- Å vinne tilbake tilliten til selskapet er vår viktigste oppgave, sa han videre.

Unnskyldningen kommer i kjølvannet av massesøksmål og rettssaker mot selskapets ledelse knyttet til utslippsskandalen (se faktaboks).

Milliardsøksmål

Tirsdag kom det frem at et amerikansk pensjonsfond saksøker Volkswagen for milliarder. Det kommer på toppen av en rekke gigantsøksmål som allerede er ført mot selskapet knyttet til utslippsskandalen.

Søksmålene omhandler anklager om at det tyske bilkonsernet ventet for lenge med å kommunisere målingsfeilene i sine biler til markedet. Da nyheten sprakk falt Volkswagen-aksjen umiddelbart med 40 prosent - og førte til store tap for mange investorer. Deriblant det norske Oljefondet, som også har saksøkt det tyske bilkonsernet.

Oljefond-søksmålet stilte seg bak et allerede varslet massesøksmål fra investorene. Volkswagen-konsernet har allerede satt av 16 milliarder euro, nesten 150 milliarder kroner, til å dekke søksmål og kostnader i forbindelse med skandalen.

Krever 30 mrd.

I mars leverte nesten 278 institusjonelle investorer - blant dem tyske forsikringsselskaper og amerikanske pensjonsfond - en stevning av selskapet med krav om erstatning på 3,25 milliarder euro, som tilsvarer rundt 30 milliarder kroner.

Flere av de utenforstående aksjonærene stemte under møtet for å blokkere flere av ledelsens vedtak og forslag, ifølge avisen New York Times. Men de styrerepresenterte aksjonærene stemte for, og dermed gikk alle ledelsens forslag og vedtak gjennom.

Elleve prosent av de stemmeberettigede aksjene i selskapet er eid av utenforstående. De resterende eierandelene er fordelt mellom holdingselskapet Porsche Automobil Holding, som tilhører etterkommerne av den tyske bilpionéren Ferdinand Porsche, og er majoritetseier med 52 prosent av stemmene, den tyske Niedersachsen-regionen med 20 prosent, og Qatars statlige investeringsfond med 17 prosent.

Som DN tidligere har skrevet er Oljefondet Volkswagens fjerde største investor og den største aksjonæren som ikke er representert i selskapets styre. Eierandelen var på 1,64 prosent og fondet kontrollerte ved årsskiftet aksjer for 750 millioner dollar, over seks milliarder kroner.

Oljefondets stemmegivning under aksjonærmøtet er ennå ikke offentliggjort.

Følg markedet på DN Investor

Les også på DN.no:

Advarer mot Facebook-oppskriften  

Oljekrise i Nigeria skaper «skrekkscenario» i oljemarkedet  

– Unge bør ta «uglamorøse» sommerjobber  

Industriveteran Eivind Reiten mener Statoil må kutte egne kostnader og ikke bare skvise underleverandørene: Tar oppgjør med Statoil dnPlus (DN+)

Betalte for bankens beste råd: - På 45-årsdagen til kona ifjor, økte lånet vårt med nær 2,5 millioner dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Alpine helvetesuker
Se de norske alpinstjernene tynes for å bli best i verden
04:42
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Om den store "brexit"-uroen, endelig åpnet et vindu seg i finansmarkedene og er de over 60 verdt en ekstra ferieuke?

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.