Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Oppskrifter: Winning Food med Ingvill Måkestad Bovim

winningfood

- Må ha mat selv om jeg er skihopper

Saltbakt fisk er lett, sunt og godt, og passer perfekt til en skihopper.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Som tidligere skishopper tror vel alle at jeg ikke har noe forhold til mat. Men det har jeg, flirer Bjørn Einar Romøren (34), mangeårig skihopper på landslaget, VM- og OL-deltager.
Han er denne ukens gjest i videoserien «Winning Food», der programleder Ingvill Måkestad Bovim lager prestasjonsmat som passer bra for toppidrettsutøvere . Ernæringsfysiologen Bovim forteller at fisk er en fantastisk kilde til protein. På menyen i dag står saltbakt laks.
- Saltbakt fisk ser fancy ut, men det er egentlig veldig enkelt, sier Bovim.


Saltsmak

Fisken legges på en raus seng av havsalt, med sitronskiver og krydder oppå. Fisken skal dynkes i salt blandet ut med eggehvite.

Grønnsaker kan varieres etter smak og behag, men søtpotet, purre og blomkål blir velsmakende når de er innpakket i aluminiumsfolie. 
Søtpotet er ikke Bjørn Einar Romørens favoritt, men han går med på å prøve.
- Jeg må ha i meg masse forskjellige ting for å prestere. Jeg prøver å spise variert, sier Romøren som opplyser at det er kona som lager mat hjemme.

 

Godt og enkelt. Saltbaking er en super måte å steke hel fisk på. Her er en dorade fra Middelhavet. Foto: Espen Olson

-
+

Slik gjør du

1. Forvarm ovnen til 190 grader.
2. Legg halvparten av saltet i bunnen av en ildfast form. Legg fisken på toppen og legg gjerne sitronskiver og urter oppå og inni. Dekk så fisken med resten av saltet (hodet og halen trenger ikke dekkes).
3. Bland resten av saltet med eggehvitene til det blir en formelig masse.
4. Bak i 20 minutter for en fisk på 500 gram.
5. Når fisken er i ovnen kan du skrelle og hakke opp grønnsakene, legg dem i aluminiumsfolie, hell over litt olivenolje, salt og pepper. Lag så en pakke. Legg dem ved siden av fisken og la steke sammen i cirka 15 minutter. Da har grønnsakene fremdeles en deilig spenstighet.
6. Kakk løs saltet og fjern det. Bruk en første til å ta vekk salt om det er noe igjen på fisken. Nå er det lett å fjerne skinnet og skjære ut fine fileter.
PS! Dersom du steker en større fisk (1 kilo) kan du skru opp temperaturen til 210 grader og steke i omtrent en halvtime.

 

 

Sulten på mer treningsmat? Se flere oppskrifter her

Les mer om mat og vin på smak.no

Meld deg på nyhetsbrev fra smak.no her

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Treningsmat Ingvill Måkestad Bovim Helse Trening winningfood
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Har du fått med deg disse matvideoene?

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.