Bøter for industrispionasje og kartellvirksomhet ga SAS en ny kjempesmell i tredje kvartal. Men hadde det ikke vært for disse engangspostene, ville flykonsernet gått i pluss.

Les: Blodrødt i SAS

Fungerende SAS-sjef John S. Dueholm mener tidspunktet nå er riktig for å posisjonere seg for lønnsom vekst. Av det totale kostnadsreduksjonsprogrammet på 7,8 milliarder svenske kroner er 81 prosent - eller 6,3 milliarder - nå blitt implementert.

- Nå er tiden inne for å vokse, slår Dueholm fast overfor DN.no.

Uenig med analytikerne
Fallende billettpriser, overkapasitet og økt yield-press har fått Danske Markets til å spå SAS-aksjen ned 30 prosent.

Den massive overkapasiteten i det nordiske luftrommet vil forsterke seg neste år og sende allerede rekordlave priser ytterligere ned, mener ekspertene.

Les mer: Spår SAS-aksjen ned 30 prosent

- Kan ikke leve av så lave priser
Det tror ikke John S. Dueholm. Han tror tvert imot at prisene skal opp neste år. Flyselskapene kan ikke leve av å ta så lave priser, mener han.

- Vi opplever et enormt prispress, særlig på innenriksrutene i Norge, og merker den tøffe konkurransen fra Norwegian. Men SAS kommer til å fighte og kjempe for de norske innenriksrutene og det er ikke snakk om å kutte kapasitet. Snarere regner vi med at det norske markedet vil vokse i 2011. Hvis markedet vokser og kapasiteten holder seg på samme nivå, er det naturlig at prisene blir litt høyere, sier han.

- Så kundene kan ikke forvente seg enda lavere priser, slik analytikerne spår?

- Nei, det tror jeg ikke. Men prisene er jo allerede på rekordlave nivåer, sier John S. Dueholm.

- Skal klare å holde prisene nede
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian forstår at SAS mener prisene må opp:

- Vi har sett at SAS har kjørt prisene sine langt ned, blant annet i Norge, og det er kun mulig dersom det er noen som fyller på med penger om kassen går tom og fordi long haul-operasjonen har bidratt til å pynte på resultatet, sier hun.

- For Norwegians del mener vi imidlertid at vi skal greie å holde prisene nede fremover også. Det skal vi klare gjennom å ha kontroll på våre egne utgifter og ikke minst gjennom å skifte ut flyflåten i stor fart for dermed å spare både miljø og kostnader, legger hun til.

Les også: 160.000 flere valgte SAS

Lufthansa vil kjøpe SAS

SAS-slakt på Børsen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.