Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Krigskunst

Tekst
Velkjent. Reidar Aulies «9. april 1940» er et av de aller mest berømte norske bildene som både er malt under krigen og tematiserer den. Foto: Reidar Aulie, Bono 2015, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Velkjent. Reidar Aulies «9. april 1940» er et av de aller mest berømte norske bildene som både er malt under krigen og tematiserer den. Foto: Reidar Aulie, Bono 2015, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Bomuldsfabrikens sommerutstilling er en påstand om at norsk kunstproduksjon i okkupasjonsårene var rikere og viktigere enn kunsthistorieskrivningen har hevdet.

Fakta: «Krigsbilder. Kunst under okkupasjonen 1940–1945»

Hvor: Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal.
Til 23. august.

Noe av det første publikum møter i utstillingen «Krigsbilder», er akademiprofessoren og NS-skulptøren Wilhelm Rasmussens bronsebyste «Vidkun Quisling» (1941). Like bortenfor henger Reidar Aulie-maleriet «9.