Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Toneangivende. Ane Barstad Solvang er i ferd med å skape seg et navn internasjonalt. «Sporty ponni» gis ut på det toneangivende, tyske kunstbokforlaget Colorama, som også har gitt ut tegneseriestørrelser som belgiske Olivier Schrauwen og tyske Aisha Franz og Anna Haifisch.

Toneangivende. Ane Barstad Solvang er i ferd med å skape seg et navn internasjonalt. «Sporty ponni» gis ut på det toneangivende, tyske kunstbokforlaget Colorama, som også har gitt ut tegneseriestørrelser som belgiske Olivier Schrauwen og tyske Aisha Franz og Anna Haifisch.

Den norske tegneserieskaperen brisker seg med de store

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvind Holen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Ane Barstad Solvang utgis på tysk prestisjeforlag, men hun er ikke den eneste aktøren i den norske undergrunnen som markerer seg.

Det kryr av nye tegneserier for barn og ungdom, heldigvis spirer og gror det fortsatt i undergrunnen, hvilket disse seks utgivelsene er ferske bevis på.

Fakta: «Sporty ponni»

Ane Barstad Solvang

Colorama, 84 sider

En lykkelig, ensom cowgirl

Siden tegneseriedebuten «Frykt & medlidenhet» (2018) har Ane Barstad Solvang slått seg opp som en multikunstner å regne med, en som mestrer alt fra skjønnlitteratur via performance til billedkunst. Nå er hun – fullt fortjent – også i ferd med å skape seg et navn internasjonalt. «Sporty ponni» gis ut på det toneangivende, tyske kunstbokforlaget Colorama, som også har gitt ut tegneseriestørrelser som belgiske Olivier Schrauwen og tyske Aisha Franz og Anna Haifisch.

Solvang melder seg altså inn i avantgarden for fullt her, og viser med dette verket at det er her hun hører hjemme. Denne tegneserien er utformet som et langdikt illustrert med uttrykksfulle og fargesprakende akvareller, men det er slett ikke vanskelig tilgjengelig, snarere en frihetsbejaende fabel om kvinnerollen, FOMO («fear of missing out») og gleden over å klare seg alene.

Fakta: «Træsh Times Voll 2»

Zarina Saidova og Ingrid Blix Dyrseth (red.)

Træsh forlag, 20 sider

Serier til å henge på veggen

Nykommeren Træsh forlag i Trondheim insisterer på at tegneserier i høyeste grad er et visuelt lekent medium, og ikke bare et verktøy for å formidle tradisjonelle historier. Så hvis du setter deg dypt ned i ørelappstolen for å lese antologien «Træsh Times Voll 2», blir du fort skuffet.

Dette er en avis i storformat, der en lekne bidragsytere som Ane Barstad Solvang, Espen Friberg, Tim Ng Tvedt og Erlend Peder Kvam får utfolde seg over de store sidene med det svært løse temaet «ukjent» som rettesnor. Meningen er at du skal la deg begeistre og henge opp dine favoritter på veggen, og innholdet rommer alt fra tegneserier via malerier og tegninger til plakatkunst. Moro!

Fakta: «Hiphopgutta»

Mattis Bekkelund

Træsh forlag, 24 sider

Det harde hiphoplivet

Fristelsene for norske rappere handler mer om naturvin, designmøbler og vaksineskepsis enn skytevåpen og strippere, og Mattis Bekkelunds morsomme «Hiphopgutta» tar denne særegne guttastemningen presist på kornet.

Når disse hiphopguttene på tykkeste Grünerløkka skal leve «thug life» går det i mimosa, avokadosmørbrød og selvsagt box freshe sneakers. De schpa kæbene gutta drømmer om å møte forblir uoppnåelige, isteden ender kvelden som regel opp hjemme på sofaen, der de får grisebank av drittunger på nettet i «Call of Duty». Det eneste minuset med denne pamfletten er at den er altfor liten.

Fakta: «Kjøkken»

Xueting Yang

Jippi forlag, 89 sider

Poetiske noveller

Norsk-kinesiske Xueting Yang brakdebuterte med «Et annet sted» (2014), som blant annet vant Kulturdepartementets tegneseriepris, men det er først nå hun følger opp med sin andre tegneseriebok.

«Kjøkken» slamrer heller ikke høylytt med dørene, men er en stille, poetisk og ettertenksom tegnet novellesamling med familie og hverdag som en tydelig rød tråd. Noen av historiene foregår i Kina, andre i Norge, noen er renspikket sosialrealisme mens andre igjen er burlesk magisk-realisme. Blant stikkordene er identitet og fellesskap, individualisme og kollektivisme, oppvekst og aldring, og Yang er god til beskrive lukt, smak, tanker og følelser med hjelp av tekst og tegning.

Fakta: «Hva er Hvitsten?»

Sindre Goksøyr

Hvitsten Salong forlag/No Comprendo Press, 72 sider

Dobbel dose

Hvitsten Salong er både et visningssted og en årlig kunstfestival tilknyttet Theodor Kittelsens hjem og atelier i Hvitsten, som i det siste også har gitt ut en årlig tegneseriereportasje fra festivalen. Det startet med «Ane Barstad Solvang drar på Hvitsten Salong» fra 2019, og mot alle odds ble festivalen også gjennomført i koronaårene 2020 og 2021.

Og nå er tegneseriene fra begge årene her.

Sindre Goksøyrs «Hva er Hvitsten?» er en ganske tradisjonell, alkoholmarinert og underholdende reiseskildring fra 2020, sentrert rundt utfordringene ved å få på plass skulpturen «Kjærlighet i koronaens tid». Ole Fredrik Hvidstens «Hvitsten Salong 2021: Fra hage til hage» er en mer poetisk og fragmentarisk samling øyeblikk, utformet som en kronologisk Instagram-feed fra fjoråret. Du kan lett mene det virker som mer moro å være til stede på festivalen enn å lese om den i ettertid, men da har du i så fall sjansen 30. juli til 3. august.

Fakta: «Hvitsten Salong 2021: Fra hage til hage»

Ole Fredrik Hvidsten

Hvitsten Salong forlag, 68 sider

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.