Restaurant- og barbransjen opplever en vekst i antall konkurser på 90 prosent fra samme tid ifjor, ifølge tall fra analyse- og kredittopplysnings byrået Experian.
Fra 1.januar til 1.april 2009 var det hele 110 konkurser i denne bransjen, mot 58 konkurser i samme periode i 2008. Restaurant og utelivsbransjen er som kjent en bransje som er svært utsatt for konjunktursvingninger.
Les også:
Dropper champagnen
Et av Oslos mest eksklusive og ”poshe” utesteder, Cosmo, sliter med økonomien. Nå prøver eierne av utestedet å få solgt.
- Vi nådde middagshøyden på samme tidspunkt som finanskrisen satte inn. Problemene vi sliter med nå skyldes en kombinasjon av at vi har holdt på de magiske to årene som en nattklubb som regel varer, i tillegg til at proppen gikk litt ut av markedet i høst, sier eier og daglig leder av nattklubben Cosmo, Henrik Bahmra, til D2.no.
Bahmra ønsker ikke å uttale seg om mulighetene for at utestedet står i fare for å gå konkurs, men kan fortelle at han er i en prosess med å selge det eksklusive utestedet.
- Vi sliter, det gjør vi. Og det er ingen tvil om at den siste tiden har vært vanskelig. Cosmo trenger en skikkelig oppussing og bør relanseres med et nytt konsept. Det har ikke vi hatt energien og muligheten til å gjøre nå, sier Bahmra.
Konkurstoppen ikke nådd
Markedssjef i Experian, Hanne Broen tror ikke konkurstoppen er nådd ennå.
- Toppen er nok ikke nådd når det gjelder konkurser i denne bransjen. Det tar litt tid før man ser hele effekten av en slik knekk i økonomien, og jeg tror konkursstatistikken kommer til å fortsette å øke fremover - også i overskuelig fremtid, sier Hanne Broen til D2.no.
Folkelig funket ikke
Cosmo ansatte tidligere i vinter partyfikser og kjendisguru Magnus Rønningen som klubbmanager. Men forsøket på å endre Cosmos profil i en mer folkelig og jovial retning har ikke fungert.
- Tanken var at vi trengte et kjent ansikt utad, slik jeg forsøkte den gangen jeg ansatte Sverre Goldenheim. Magnus har vært veldig opptatt med det nye magasinet sitt, og vi har konkludert med at vi heller prøver å selge enn å drive videre, sier Bahmra.
Tror på lysere tider
Han er ikke bekymret for fremtiden til utelivsbransjen og mener de dårlige tidene er i ferd med å snu.
- Det virker for meg som vi er på vei oppover igjen: Børsen stiger, renten faller, og den vanlige mannen i gata har mer penger mellom hendene enn noensinne. Jeg tror helt klart at utelivsbransjen går en lys fremtid i møte på sikt - ettersom det er mange som har gått konkurs og falt fra her, sier han.
Lukurativt men risikabelt
- Å drive nattklubb er en lukrativ forretningsmodell, men har også en høyere risiko fordi det er en trendfaktor inne i bildet. Du selger en atmosfære som er summen av mange ting; alt fra interiør, beliggenhet, service, musikk og ikke minst menneskene på utestedet. Denne x-faktoren kan være vanskelig å kontrollere, men det er nettopp det som er spennende i denne bransjen,sier Bo Vivike, deleier av et av Oslos mer eksklusive utesteder, La Belle Solle, til D2.no.
Vivike eier også Frogner-restauranten No.15. Han mener restaurantbransjen sliter mer enn nattklubber om dagen.
- La Belle Sole går veldig bra. Vi ligger 10 prosent foran budsjetter hittil i år, og åpner ny takterrasse med uteservering nå i mai, som et ledd i å fornye oss litt. Restaurantbransjen derimot er mye tøffere om dagen. Privatmarkedet holder seg bra, mens vi merker nedgangen i bedriftsmarkedet, forteller Vivike.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Cosmo sliter - forsøker å selge
Mer "folkelig" profil hjalp ikke utestedet, som er mest kjent for sin høye champagneføring.