Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Pastareferanse. – Det passet perfekt at det skulle vises i Milano, og jeg elsker italiensk mat. Det føltes naturlig, sier Lars Beller Fjetland.

Pastareferanse. – Det passet perfekt at det skulle vises i Milano, og jeg elsker italiensk mat. Det føltes naturlig, sier Lars Beller Fjetland.

Designeren lot seg inspirere av pasta: – Jeg er frelst på aluminium

Tekst

Vil du få varsel hver gang Maja Hattvang publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Lars Beller Fjetland har laget sin nye benk slik italienerne lager pasta.

Visse typer pasta, for eksempel penne rigate, lages ved at pastadeigen presses gjennom en form. Har man pastadeig til overs, kan den enkelt knas sammen og dyttes inn i formen. Sånn er det med aluminium også, forteller Lars Beller Fjetland (40).

Designeren fra Bergen ble inspirert til å ta utgangspunkt i den hule, lille pastatypen da han skulle designe en benk i samarbeid med Hydro. Resultatet er Bello! som betyr vakker på italiensk og ble lansert under Norwegian Presence på møbelmessen i Milano i slutten av april.

Fakta: Bello!

Aluminiumsbenk designet av Lars Beller Fjetland for Hydro.

Lansert på Norwegian Presence i Milano i april 2023.

Bergensbaserte Lars Beller Fjetland har tidligere samarbeidet med blant annet Hay, Hem og Bottega Ghianda.

Ekstrudering er en industriell produksjonsmetode som brukes for å bearbeide metaller og plast, men også mat: Et stempel presser materialet gjennom en dyse som gir det sin endelige form.

– Noen konsepter oppleves litt søkte, men det var så tydelig her, den formreferansen. For folk flest er det lettere å forstå ekstrudering med utgangspunkt i et sånt hverdagsprodukt.

Misjonæren

Benken er produsert i 90 prosent resirkulert aluminium. De resterende ti prosentene består av ny aluminium, som skal gjøre sluttproduktet mer stabilt.

– Jeg er frelst på aluminium. Det startet mest med en nysgjerrighet, men etter hvert som man jobber med materialet, blir man overbevist. Det er først og fremst uendelig resirkulerbart, i motsetning til plast, som hele tiden forringes når man gjenvinner. Materialet i seg selv har en verdi.

Lars Beller Fjetland sier han kjenner på en misjonærrolle nå, «for det er veldig materialbesparende».

– Hvis dette skulle vært laget i tre, måtte du frest ut hvert spor. Formen ligger i formverktøyet, det er gratis, du får den på kjøpet. Som formgiver er det fantastisk, for vi blir hele tiden konfrontert med kostnader.

Allsidig

Industrigiganten Hydro har vært til stede på møbelmessen i mange år, både som sponsor og gjennom aluminiumsbaserte designsamarbeid med blant annet Ali Gallefoss og Anderssen & Voll for Vestre.

At en designer og en materialleverandør utvikler produkter uten innblanding fra distributør eller produsentleddet, bidrar til mer eksperimentering og innovasjon, tror Fjetland.

– Man har ikke har de samme restriksjonene å forholde seg til, og frir på en måte til hele industrien med et nytt og kompromissløst produkt. Og så finner man en tredjepart etter at produktet er ferdigutviklet. Jeg har en mistanke om at denne arbeidsmetoden kan bli mer utbredt i årene som kommer. Den minner kanskje mer om måten formgivere på 1950- og 1960-tallet jobbet på.

På samme måte som penne rigate passer like godt som tirsdagsmiddag og festmat, er Bello! ment å skulle kunne plasseres både innendørs og utendørs, i et museum eller på en togstasjon.

Materialet tillater dessuten et nærmest uendelig utvalg av overflatebehandlinger, som gjør det enkelt å spesialtilpasse det til omgivelsene.

Men det er én faktor som er viktigere enn både produksjonsmetoder og materialfordeler:

– Den må være god å sitte på.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.