Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Fleksibelt. Veggen de Luxe var basert på en svensk modell som Torbjørn Afdal og Rolf Hesland videreutviklet. Reolsystemet ble produsert ved Erling T. Scheens møbelfabrikk og ble en salgssuksess.

Fleksibelt. Veggen de Luxe var basert på en svensk modell som Torbjørn Afdal og Rolf Hesland videreutviklet. Reolsystemet ble produsert ved Erling T. Scheens møbelfabrikk og ble en salgssuksess.

De laget noen av Norges fremste møbelklassikere

Tekst

Vil du få varsel hver gang Benedicte Ramm publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Nå kommer boken om det ledende tegnekontoret.

Benken Krobo. Den rullende lp-kassen Scala. For ikke å glemme det vegghengte hyllesystemet Veggen de Luxe. Norske designklassikere alle sammen, unnfanget på Bruksbo Tegnekontor. I tre tiår etter annen verdenskrig var Bruksbo ledende på utviklingen av moderne norsk design.

– De var veldig store, sier forfatter og designskribent Mats Linder (49), som sammen med Bjørn-Kowalski Hansen nå har laget bok om Bruksbo.

– I 1965 var 6,5 prosent av alle møbler som ble solgt i Norge fra Bruksbo. 20 prosent av alle eksporterte møbler var Bruksbo-modeller. De var i prinsipp tre ansatte. At de klarte å produsere så mye, er nesten ikke til å tro i dag, sier Linder.

Gerhardsen-åpning

Bruksbo ble etablert i 1941 av interiørarkitekt Arne Remlov og Per Tannum, mannen som også startet magasinet Bonytt og forretningene Tannum Møbler og Norway Designs.

«Ser vi på norske møbler i dag, så kan vi vel – stort sett – ikke snakke om noen norsk linje i møbelproduksjonen», het det i en annonse for Tannum Møbler i 1943. Bruksbo, sammen med blant annet tegnekontoret Rastad & Relling, skulle være med på å endre det bildet.

– Det var først på 1950-tallet man kunne snakke om norske møbler. Før det var mye kopier av det som ble laget på kontinentet, sier Mats Linder.

Torbjørn Afdal ­(1917–1999), Gunleik Svartdal (88) og Rolf Hes­land (93) var blant de mest kjente møbeldesignerne hos Bruksbo. Møblene de tegnet, ble produsert på lisens ved norske møbelfabrikker.

Ny vår. Lp-kassen Scala er, i likhet med lp-platene den kan oppbevare, blitt ettertraktet på bruktmarkedet de siste årene.

Ny vår. Lp-kassen Scala er, i likhet med lp-platene den kan oppbevare, blitt ettertraktet på bruktmarkedet de siste årene.

En rekke modeller ble også eksportert, og i 1951 deltok Bruksbo på en salgsutstilling for norsk design i Chicago. Statsminister Einar Gerhardsen tok turen over dammen for å åpne «Norway Designs for Living».

Men at work. Bruksbos ­designere, fra venstre Torbjørn Afdal, Gunleik Svartdal og Rolf Hes­land, sistnevnte i da­tidens arbeidsantrekk for møbeldesignere: hvit frakk.

Men at work. Bruksbos ­designere, fra venstre Torbjørn Afdal, Gunleik Svartdal og Rolf Hes­land, sistnevnte i da­tidens arbeidsantrekk for møbeldesignere: hvit frakk.

Nye tider

På 1980-tallet var storhetstiden for Bruksbo og norsk design over – for denne gang. «Folket ville ha furu», ifølge Linder. Tegnekontoret møtte også tøff konkurranse fra billigmøbelkjeder. Virksomheten opphørte rundt år 2000.

Men Bruksbo var ikke død. Flere av designene er satt i nyproduksjon. I bruktbutikker koster Krobo-benker fra Torbjørn Afdal rundt 5000 kroner. Folk etterspør originale deler til Veggen de Luxe-systemet på Finn.no, og akkurat nå ligger en original Fox-stol av Rolf Hesland ute til salg for 22.000 kroner.

– Den gangen kjøpte man en stol for at man skulle ha den, sier Mats Linder.

– I dag kjøper man en stol for at man skal ha den en stund.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.