– Folk sier ganske ofte at det ser ut som noe som kunne vært på barnerommet. Da sier vi: «Det er ikke meningen. Dette er voksenmøbler!»
Ragna Hatland (29) smiler litt oppgitt fra den vertikale Zoom-ruten, sittende tett i tett med kompanjong Rikke Sandbugt (30). Sammen driver de Studio Sandland – en sammensmelting av etternavnene deres – der arkitektur, tekstil- og møbeldesign forenes.
Byråets instagramkonto viser furuhyller i tulipanfasong, puter med blomstermønster i lappeteknikk og fargerike møbler som bølger seg mykt.
– Det er mye enkle former. Men jeg tror nok vi foretrekker å bruke ord som naivt eller lekent fremfor barnslig når vi beskriver det vi lager, sier Sandbugt.
Duoen mener det bør gjøres plass til ornamentikk og pynt, samtidig som man følger designprinsippet om at form følger funksjon.
– Dette er noe som typisk er blitt sett på som feminint og til tider overflødig, spesielt på den skandinaviske designscenen, sier Hatland.
Fakta: Studio Sandland
Arkitektur, tekstil- og møbeldesignbyrå
Startet i København av norske Rikke Sandbugt og Ragna Hatland våren 2021.
Aktuell med en kolleksjon for den danske konseptbutikken Tableau.
Sændlænd
Hatland er motedesigner fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO) og går for tiden på en snekkerlinje. Sandbugt har en master i arkitektur, jobber som arkitekt og har kalt København hjem i ni år.
I deres felles sideprosjekt Sandland kommer de ulike bakgrunnene til syne.
– Den offisielle lanseringen var vel i april i år. Men det var ikke sånn at vi ringte hverandre en dag og bare: «Hei, vi skal ikke starte et designstudio?!» sier Hatland med et smil.
– Vi hadde gjort et par småoppdrag sammen, blant annet laget møbler med tilhørende tekstiler for en luksusvintagebutikk her. Så ballet ting på seg og vi skjønte at vi måtte hete noe. Gjøre ting litt på ordentlig, sier Hatland.
Stødige bord og fargerike maskiner kan skimtes i arbeidsverkstedet de sitter i. Utenfor er danskene i ferd med å sykle hjem fra jobb. I Oslo gikk Hatland og Sandbugt på samme ungdomsskole, men på hvert sitt trinn. Bortsett fra at de begge spilte i skolerevyen, kjente de knapt hverandre.
– Mange år senere startet vi tilfeldigvis på Krabbesholm folkehøyskole i Danmark samtidig, og ble bestevenner med én gang. Nå har vi bodd sammen, studert sammen og jobbet sammen, sier Sandbugt.
– Jeg tror begge lurte litt på hvordan det kom til å bli å jobbe med en så nær venn. Vi kjenner hverandre jo ekstremt godt, men ikke på den måten, sier Hatland.
Så langt har det vært smult farvann.
– Vi er så utrolig opptatt av at Sandland skal funke. Og så bringer vi forskjellige egenskaper inn i dette. Ragna er vant til å jobbe tett på ting, har det veldig i hendene via tekstilbakgrunnen. Jeg tenker mer romlig, tegner detaljer mest som nummererte sirkler og firkanter i plan. Hun er bedre enn meg under press, jeg er mer organisert, sier Sandbugt.
– Og så er det er ingen skam å si: «Ok, nå snakker vi ikke mer om jobb. La oss gå og ta en øl», sier Hatland.
Skogens femme fatale
Duoens ferskeste samarbeid er en egen møbelserie for konseptbutikken Tableau i den danske hovedstaden.
– Vi gikk rundt til alle butikkene i København og prøvde å få dem til å ta inn møblene våre tidligere i år. Men vi hadde bare 200 følgere på Instagram og ingen kjente oss, sier Ragna Hatland, og forteller videre:
– De eneste vi ikke spurte var Tableau, fordi vi synes de var for kule. Men, vet du hva? Det endte med at de kontaktet oss og spurte om vi kunne lage en liten serie med møbler som skulle selges hos dem. Det var utrolig overraskende og skikkelig gøy.
Oppdraget lød noe sånt som «gjør hva dere vil». Og mens verden begynte å åpne opp etter pandemien, trakk Sandland-jentene inn for å gjøre et dypdykk i sin felles kulturarv.
– Vi startet ganske bredt, så på vikingtiden, stavkirker, norsk matkultur, før vi snevret det ned til Huldra. For oss er det naturlig å jobbe ut fra historier, og det var mye rundt denne kvinnelige skikkelsen fra folketroen vi synes var spennende, forteller Sandbugt.
Resultatet er blitt en lav benk ved navn Skogen, en høyere puff ved navn Lokkedansen og et bord ved navn Hylja. Sistnevnte stammer fra gammelnorsk, betyr «å skjule» og skal være opprinnelsen til ordet hulder. Alle møblene i furu, med sterkt fargerike tekstiler. Tekstforfatter Nora Eline Fröde Dahl har skrevet små tilhørende historier, mens grafisk designer Lea Petrine har stått for den visuelle profilen.
– Det ble jo plutselig skikkelig, skikkelig norsk, sier Hatland.
– Ofte er det sånn at man kanskje synes sin egen kulturarv er litt mindre kul enn andres, fordi man er så vant til den, tar den litt for gitt. Men vi tenker at det er utrolig mye spennende i norsk historie.
I pressemeldingen har de kalt Huldra for en slags skogens femme fatale.
– De færreste dansker har hørt om henne, så det er litt kult å kunne introdusere dem for denne fortellingen også, forteller Sandbugt.
Hun vil at kundene skal kjøpe møblene nettopp fordi de blir hektet på historien rundt.
– For ja, møblene er jo litt spesielle. Vi vil egentlig at det skal føles litt som om de valgte deg, fremfor at du valgte dem, avslutter hun.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.