Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Unik. Sverre Fehns Venezia-stol, som har vært i arkitektens private eie, er helt unik, og har et mer kontinentalt uttrykk enn Fehns øvrige møbler, sier Pål Lunder i Fjordfiesta.

Unik. Sverre Fehns Venezia-stol, som har vært i arkitektens private eie, er helt unik, og har et mer kontinentalt uttrykk enn Fehns øvrige møbler, sier Pål Lunder i Fjordfiesta.

Nå gjør denne stolen comeback

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kristiane Larssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Sverre Fehns Venezia-stol settes i produksjon – nesten 60 år etter den ble skapt.

Dette er en stol som nærmest inviterer deg til å sette deg i den, mener Per Olaf Fjeld (75).

Arkitekten og professoren ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) har forsøkt: Ved flere anledninger har han fått dumpe ned i designen til Sverre Fehn (1924–2009), i én av de to prototypene som finnes etter den anerkjente arkitekten.

Og når man først har fått satt seg ned i en av dem?

– Da blir du sittende en god stund, sier Fjeld, som var nær kollega av Fehn.

– Stolen er som et lite rom i seg selv.

Fakta: Fjordfiesta

Norsk møbelstudio basert i Molde

Startet av arkitekt Pål Lunder i 2004.

Produserer og selger moderne skandinaviske møbler og norske klassikere, som Krobo-benken av Torbjørn Afdal, Scandia-stolen av Hans Brattrud og Bambi-stolen av Rastad & Relling.

Fehn Forvaltning bidrar til at møbelstudioets produksjon av Venezia-stolen er så tett opp til originalen som mulig.

fjordfiesta.com

Den enkle historien

Det var meningen at stolen skulle stå i Sverre Fehns nordiske paviljong i Venezia – regnet som et av hovedverkene hans – som sto klar i 1962.

Men så langt kom den aldri, ifølge Fjeld: Fehn forsøkte å få satt stolen i produksjon, men kostnadene ble for store, og etter et opphold i Villa Norrköping – der Fehn stilte ut to prototyper i håp om å få dem solgt – endte stolene til slutt i eget eie.

– Det er den enkle historien, sier Fjeld.

Han er en av dem som forvalter Fehns kunstneriske arv, og som følger opp møbelstudioet Fjordfiesta, som nå skal gi Venezia-stolen nytt liv – nesten 60 år etter at den ble skapt.

Samarbeid. Møbelstudioet Fjordfiesta har samarbeidet med arvingene etter Sverre Fehn, her ved barnebarn Jacob Fehn, om relanseringen av stolen.

Samarbeid. Møbelstudioet Fjordfiesta har samarbeidet med arvingene etter Sverre Fehn, her ved barnebarn Jacob Fehn, om relanseringen av stolen.

Krevende

Han husker ikke helt når han først så stolen, men det er lenge siden, sier Pål Lunder (51), daglig leder i Fjordfiesta.

– Jeg er utdannet arkitekt, og Fehn har alltid vært den store stjernen, men mens boligene hans har vært mye omtalt, finnes det mindre dokumentasjon av møblene. Jeg har sett flere av dem, og tenkt at «åh, de er ikoniske» og at det er rart at ingen har gjort noe med dem før, sier Lunder.

Det har vært en møysommelig prosess å skulle få stolen, med sin komplekse stålkonstruksjon, klar for industriell produksjon – midt oppi en pandemi, sier han, men i 2022 skal stolen stå klar – med mulighet for «alle» til å dumpe ned i Fehns design: Fire stoler er allerede kjøpt inn til nye Nasjonalmuseets bibliotek.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.