Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Syv nyheter til skituren

Tekst

Vil du få varsel hver gang Thomas T. Kleiven publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Her er noen av 2024s mest spennende produkter til bruk i bakken.

Norsk OL-håp

I 2008 lanserte Stereo-gründer Jens-Martin Johnsrud (40) verdens første twintip-vannski. Nå samarbeider han med tidligere toppalpinist Kjetil André Aamodt om å utvikle alpinski. Målet er å få et norsk skimerke på pallen i de mest prestisjefylte racing-konkurransene.

Skitester og utvikler Aamodt har veiledet Stereos prosjekt i en retning som skal gjøre skiene konkurransedyktige på høyeste nivå, være torsjonsstive og dempe underlaget på riktig måte, respondere korrekt i møte med is og kuler. I tillegg må skiens geometri følge FIS-regler som gjør skiene bedre egnet for profesjonelle utøvere enn fartsglade skiturister.

Lykkes prosjektet, vil det være mulig å vinne mesterskapsgull på et norsk skimerke for første gang siden Stein Eriksen i 1954 vant VM i slalåm, storslalåm og kombinasjonen på Lommedalen-produserte Streamlines.

I tillegg til de mest avanserte FIS-skiene lanseres også Race-Carve-modeller. Disse ligner på FIS-skiene, men er lettere å kjøre på og vil passe bedre til utøvere som ikke konkurrerer på høyeste nivå.

Pris: kr 13.500 (Race Carve RC)

Vaierrevolusjon

Snowboardsko har hatt det lenge, og nå kommer vaier-stramming også til stive alpinstøvler. Atomic, Salomon, Fischer og K2 har hevet seg på trenden.

Vaier-boomen skyldes at Boa, altså firmaet bak stammesystemet, har utviklet en spesiell løsning tilpasset alpinstøvler. Noe som var helt nødvendig hvis slitasjeutsatte støvler skulle fungere uten spenner. Harde alpinstøler krever nemlig et kraftigere system fordi de utsettes for hardere slag og mer energi.

Med det nye systemet BOA® H+i1 strammes støvelen rundt fotbladet med en vrider. Tanken er at støvelskaftet nå skal være lettere å tilpasse enhver fotform, og at skikjørere kan yte på et høyere nivå.

Vaier og vrider har livstidsgaranti, men fører til økt pris fordi systemet er dyrere enn spenner. Fischers toppmodell for hardt underlag, RC4 PRO MV, er en av nyhetene som er utstyrt med det nye systemet.

Pris: kr 12.000

Topptur for junior

Den norske frikjøringsproffen Stian Hagen (48) har laget seg et fjelliv i Chamonix, med bindingsprodusenten Marker som en av sine sponsorer. På tur i Jotunheimen for ni år siden så Hagen noe som gjorde inntrykk: Fire familier på topptur uten toppturutstyr til barna.

Barna gikk oppover med langrennsski mens foreldrene dro med seg barnas slalåmski i pulk. På vei ned byttet skiene plass og langrennsskiene fikk haik i pulken. Hagen dro hjem til Chamonix og foreslo for Marker at de burde lage toppturbindinger til barn.

Markers første barnevariant F5 bygger på eldre rammebindinger. Det betyr at barnet løfter hælbindingen sammen med foten når det gås oppover. I skiheisen fungerer F5 som en vanlig alpinbinding – men den gir altså også mulighet for topptur.

Pris: kr 2699

Legendens par

Siden årtusenskiftet har fenomenet Candide Thovex vist vei for moderne skikjørere, franskmannen sprenger nettet med helt spesielle skivideoer. Han har kjørt ski på Den kinesiske mur, i ørken, ned fjellsider uten snø og på surfebølger – for å nevne noe; den gudbenådede skikjørerens mest sette video har nesten 30 millioner visninger.

Nå, som 41-åring, lanserer han sine helt egne ski for første gang – sammen med Tony McWilliam, en australier som i 2006 var med å etablere skimerket Faction Skis. De to møttes første gang da Candide var 16 år. Samme år innprentet han sitt navn i skihistorien ved å hoppe over 37 meter lange Chad's Gap i Utah.

Skiene finnes i tre versjoner: en til bruk på preparert underlag (resort 101), en til bruk i hele alpinanlegget (Bc 111) og en for de dypeste pudderdagene (Ak 121).

Pris: kr 7999 (Resort 101)

Vest for pudderfest

Snøskred er farlig. Den gode nyheten er at ni av ti skredofre fortsatt lever etter 15 minutter under snøen. Den dårlige nyheten er at CO2-mengden hoper seg opp i blodet. Herfra og ut dør én etter én av kvelning, og etter 45 minutter er minst syv av ti døde, ifølge Utah Avalanche Center.

Gründer Tor Berge mente bransjen har glemt å se på mulighetene under snøen. Selskapet Safeback ønsker å forlenge skredofrenes levetid, målsetningen er at flere skal finnes i live når de graves ut av venner og redningstjeneste. Enkelt forklart består produktet av en liten vifte, som suger luft ut av snøen bak skikjørere, deretter blåses luften frem til ansiktet gjennom rør innebygget i skikjørerens ryggsekk. Slik tilføres ferskt oksygen til skredofferet.

Bergans har allerede implementert Safeback i en av sine ryggsekker. Nå kommer Db med skivesten Snow Pro Vest: I tillegg til viften, dens batterier og rør, får skikjøreren plass til matpakke, vannflaske, dunjakke, feller og tradisjonelt skredutstyr som spade og søkestang.

Pris med Safeback: kr 5999
Pris uten Safeback: kr 2599

Ull for brettkjørere

Rundt årtusenskiftet slo Tord Olsen (49) seg opp som importør og distributør av merkevarer fra brettkulturen – og kledde norske ungdommer i blant annet Quiksilver, Vans og Dragon.

Nå har han sammen med blant andre snowboarder Ståle Sandbech utviklet et nytt merke – med base i Hemsedal – som fokuserer på produktene innerst mot kroppen. Alt er laget av 100 prosent merinoull fra New Zealand, og Woolf Merino selger nå ullundertøy designet for brett-kulturen – produsert grønnest mulig.

Produktserien består foreløpig av underdeler, overdeler, luer og balaklavaer. Navnene er hentet fra fjell og turer i Hemsedal-traktene. Tross navneutfordringene har internasjonale nisjebutikker ønsket prosjektet velkomment. Produktene selges i 70 butikker, 30 av i utlandet.

Pris Svarthetta Performance base layer: kr 1299

Uten rammer

Sweet Protections nyeste skibrille, Connor Rig, har rammeløs design. Slik utnyttes synsfeltet maksimalt, og utsynet blir størst mulig uten at selve brillen tar mer plass på ansiktet. Noe som er en fordel hvis du ønsker bedre sikt uten å bytte hjelm – og heller ikke ønsker en oversize goggle som ser overdimensjonert ut.

Brillen finnes i ulike farger og glass-alternativer.

Pris: kr 2199

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.