Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Alltid på. Med bakgrunn fra både PwC og gründerbransjen, har Mona Jensen i Tom Wood lært seg å jobbe mye. Hun legger seg aldri før alle dagens gjøremål er fullført, og jobber gjerne mens alle andre sover.

Alltid på. Med bakgrunn fra både PwC og gründerbransjen, har Mona Jensen i Tom Wood lært seg å jobbe mye. Hun legger seg aldri før alle dagens gjøremål er fullført, og jobber gjerne mens alle andre sover.

– Det er ikke vits i å dra på jobb om du kjeder deg, da må man finne på noe annet å gjøre

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anna Skavlan publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Tom Wood-gründeren om å jobbe med mannen sin, lange flyturer og valget om å slutte med klesproduksjon.

Fakta: Innovatørene

Nyskapende profiler innen mat, teknologi, samfunn, musikk, mote, design, arkitektur, tv og sport deler sine rutiner og beste tips – profesjonelt og privat.

Hvordan ser en vanlig morgen ut for deg?
Jeg står opp først, sammen med hunden. Da har jeg maks 20 minutter til å gjøre meg klar, før det går i ett med matpakker og forberedelser til skolen for vår yngste datter. Jeg setter meg i bilen klokken åtte. Både jeg og mannen min Morten jobber i Tom Wood, så vi starter gjerne arbeidsdagen i bilen. Det er en fin oppvarming, for når jeg så kommer inn på kontoret, tar det kort tid før dagen blir hektisk.

Hvordan fungerer det å jobbe sammen med ektemannen sin?
– Vi er i symbiose, og gode på hvert vårt felt. Morten er en smart gategutt fra Tromsø med utdannelse fra livets skole. Han er daglig leder og holder meg og alle de andre i tømmene. Han er rå på det strategiske, langsiktige planer, struktur og økonomi. Jeg, som er utdannet siviløkonom, sitter på det kreative. Helt omvendt av hvordan man skulle tro det var, men det er nettopp det som gjør at det funker. Vi forstår hva den andre driver med, respekterer og anerkjenner hverandres innsats. Samtidig jobber vi veldig adskilt, og ønsker ikke å plukke for mye i hverandres oppgaver og gjøremål.

Fakta: Mona Jensen (47)

Designer og gründer av Tom Wood

Startet Tom Wood i 2013, som smykkemerke. Ektemannen Morten Isachsen ble med i foretaket året senere.

Tom Wood lanserte en kleskolleksjon i 2016. I år avvikles klesproduksjonen og Tom Wood går tilbake til å bli et rent smykkemerke.

Etablerte de kreative byråene Jimmy Royal og Dist Creative sammen med ektemannen, før lanseringen av Tom Wood.

Utdannet siviløkonom ved Norges Handelshøyskole.

Hvor holder du deg oppdatert på bransjen?
– Gjennom Business of Fashion. I Norge er Melk & Honning et fint ekko av det som foregår både innenlands og internasjonalt. Men egentlig er jeg ikke så opptatt av bransjen. Jeg synes en kunstutstilling eller en park i Frankrike kan være like relevant som at Vogue sier hva som er in. Det driter jeg litt i. Jeg er ikke opptatt av trender, men kvalitet.

Hvordan legger du opp arbeidsdagen din?
– Jeg har alltid veldig nøye planlagte dager. Google Cal er en god venn i så måte. Et møte trenger dessuten ikke å vare i en time. 20 eller 40 minutter kan være nok, der kniper jeg inn så mye jeg kan. Dagene på kontoret inneholder som regel mange møter med ulike deler av bedriften, så epost og den slags må ofte tas på kveldstid hjemme.

Hva er det beste valget du har tatt?
– Jeg jobbet i PwC og var siviløkonom. Etter et halvt år i den jobben sa jeg adjø, flyttet til Oslo og startet i en gründervirksomhet. Da var jeg 24.

Lærte du noe fra PwC som du har med deg inn i Tom Wood?
– Det er ikke vits i å dra på jobb om du kjeder deg, da må man finne på noe annet å gjøre.

Blir du noen gang overveldet?
– Ja, jeg kan kjenne det inne i meg. Men jeg tror det er noe med alderen som gjør at jeg klarer å roe meg, at ikke ting kommer for mye på utsiden. Det tror jeg er viktig, å kunne temme stresset ved å opptre rolig. Det skjer aldri at jeg legger meg før jeg har gjort alt jeg skal gjøre den dagen. Det er en gyllen regel jeg har, å ikke ha noe ugjort. Da sover jeg bedre, og blir en bedre versjon av meg selv neste dag.

Hva gjør du når du har muligheten til å koble av?
– Jeg liker veldig godt å reise sammen med familien, eller å være på hytta. Jeg trives også godt i eget selskap. Å sitte på flyet alene i 12 timer, er helt nydelig. Inspirasjonstur til Japan, besøke produsenter i Thailand, eller en steinmesse i Vicenzaoro. Da har man tid til å tenke, drømme og være kreativ. For meg er det å koble av, da trives hjernen min.

Hva gjør når du står ovenfor en stor avgjørelse?
– Veldig ofte kan det være at fornuften har prøvd å fortelle meg noe ganske lenge, men hjertet har holdt fast. For litt siden besluttet vi å slutte med klesproduksjon, noe som har vært en lang prosess og en krevende beslutning å ta. En avgjørelse er ofte mer utfordrende når den også påvirker andre og ikke bare en selv.

Hvordan formidler du en slik beskjed til de ansatte?
– I akkurat denne saken var det viktigste å ta vare på menneskene som ble direkte berørt. Samtidig må man tenke på hele bedriften og hva som er riktig i et lengre og større perspektiv. For Tom Wood som merkevare, har visjonen alltid vært å lage produkter som kan vare lenge, og som ikke er trend- eller sesongbasert. Vi måtte etter hvert erkjenne at motebransjen og sirkuset som følger med, ikke er en del av denne visjonen. På den annen side går smykke-businessen vår helt utrolig bra. Vi opplever en fantastisk vekst og ønsker å dyrke det vi er best til.

Hva er det beste rådet du har fått?
– Jobb når alle andre sover. Å lykkes som selvstendig næringsdrivende er nesten som å være toppidrettsutøver. Man får ikke gode resultater av å gjøre noe halvveis.

Om du skulle hatt en motivasjonsplakat på veggen, hva ville det stått på den?
– «Tenk før du snakker.» Jeg kan være litt kjapp i avtrekkeren noen ganger.

Har du en hverdagsekstravaganse?
– En dusj, en kaffekopp eller et glass vin.

Hva er du mest stolt av å ha oppnådd i karrieren din?
– Å ha bygget en bedrift med så mange medarbeidere som vil komme på jobb hver dag. Det synes jeg er stort. Å ha skapt arbeidsplasser.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.