Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Denne klokken skulle til baksiden av månen

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ola Vikås publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Selv når gradestokken nærmer seg et par hundre minus, holder klokken Omega Speedmaster Alaska Project kjernetemperaturen.

– Ingen bruker en tool watch til det den egentlig er beregnet for lenger. Appellen med slike klokker handler vel mer om vissheten om at den er kapabel til å tåle litt av hvert, sier John Morten Haukland (30).

Som vernepleier i akuttpsykiatrien vedgår han at det kan gå hardt for seg på inntaksposten ved Lovisenberg sykehus. Hans særegne Omega Speedmaster Professional takler derimot de fleste prøvelser den blir utsatt for – på jorden, så som i himmelen.

Fakta: John Morten Haukland (30)

Vernepleier

Omega Speedmaster Alaska Project

Modellens prototyper havnet i Omega og Nasas museer, og en av dem ble i 2007 auksjonert bort for drøyt 560.000 norske kroner i dagens kurs.

Omega sikret seg en plass i romfartshistorien allerede i 1965 ved å utstyre astronautene i Gemini-programmet med Speedmaster-klokker – fire år senere ble de brukt under månelandingen. Da Nasa i 1970 utredet mulighetene for å utforske månens bakside, var Omega raskt på ballen.

– Omega lagde en klokke som skulle tåle temperatursvingningene på månens bakside, fra 148 minusgrader til 260 plussgrader. Nasa var derimot fornøyd med Speedmasteren slik den var, og var ikke interessert i forbedringer eller en ny modell, sier Haukland.

Modellen – døpt Alaska Project, med snøhvit urskive og landingskapsellignende sekundvisere – ble skrinlagt sammen med reiseplanene. Prototypene havnet på museum, og en av disse ble i 2007 auksjonert bort for godt over en halv million norske kroner. I 2008 produserte Omega en begrenset serie med 1970 eksemplarer av modellen. Den ble også levert med vitalt ekstrautstyr, skulle romferd eller fimbulvinter være plottet inn i filofaksen.

– Det er når man får på den røde aluminiumskokongen at det blir en helt spesiell Speedmaster med et hissig utseende. Det er denne som gjør at den tåler de ekstreme temperaturforskjellene, forteller Haukland.

Klokkens romfartshistorie satt til side – med den røde kassen påmontert minner den også om Donald Ducks trofaste kjøretøy, et faktum som ikke har gått Haukland hus forbi.

– Den har til og med serienummer 313. Jeg må si meg ganske fornøyd med akkurat dét.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.