– Kosmetikkbransjen var en eneste stor gråsone. De brydde seg ikke en døyt om vitenskap

Tekst
Ordinært. The Ordinary-produktene kommer i gjennomsiktige pipettflasker og er oppkalt etter ingrediensene de inneholder. Foto: Deciem

Ordinært. The Ordinary-produktene kommer i gjennomsiktige pipettflasker og er oppkalt etter ingrediensene de inneholder. Foto: Deciem

Den britiske datanerden Brandon Truaxe oppdaget at kremer som ble produsert for et par dollar, ble solgt for det mangedobbelte. Nå vil han røske opp i kosmetikkindustrien – med enkle og billige produkter.

Det er strengt tatt ikke sjelden hudpleieprodukter er «revolusjonerende». Kremer visker årtiene vekk fra ansiktet, og apparater tryller frem helt ny hudstruktur. I høst har skjønnhetsbloggere og -journalister snakket om en annen slags revolusjon – det nylanserte hudpleiemerket The Ordinary utfordrer den kosmetikkindustriens profittmarginer og mangel på gjennomsiktighet.

– The Ordinary er en ventet protest. Noen var nødt til å gjøre det, sier Brandon Truaxe (38) på telefon fra Toronto.

Fakta: Deciem

Driver ni ulike kosmetikkmerker, innenfor blant annet hudpleie, hårpleie og skjønnhetskosttilskudd.
Har solgt produkter for over 600 millioner kroner i løpet av sine første tre år på markedet.
Lanserte nylig hudpleiemerket The Ordinary. 

deciem.com

Truaxe leder Deciem, kosmetikkfirmaet som står bak The Ordinary.

Ikke genialt

The Ordinary-produktene er usexy, billige og ordinære. Lignende produkter kan koste rundt 500 kroner – The Ordinary-versjonene koster en fem- eller tiendedel.

– Mange merker, både store og små, utgir effektive, men helt vanlige ingredienser for å være geniale. Prisen kundene betaler, har ingen sammenheng med verdien av produktet, sier Truaxe.

Deciem, nytt revolusjonerende hudpleiemerke av den eksentriske gründeren Brandon Truaxe. Selger superingredienser til en brøkdel av prisen.

Deciem, nytt revolusjonerende hudpleiemerke av den eksentriske gründeren Brandon Truaxe. Selger superingredienser til en brøkdel av prisen.

Gråsone

For 20 år siden var Truaxe, som han selv sier, en skikkelig datanerd. Han studerte informatikk, men havnet ved en tilfeldighet som programvareutvikler hos et ledende kosmetikkfirma.

– Det var en helt annen virkelighet enn den tydelige, teknologiske verdenen jeg var vant til. Kosmetikkbransjen var en eneste stor gråsone. De brydde seg ikke en døyt om vitenskap, og bygget bedrifter på grandiose løfter, sier han.

Han oppdaget at kremer som ble produsert for et par dollar, ble solgt for hundrevis av dollar, og at bransjen ikke brydde seg om hverken gjennomsiktighet eller fremskritt. Frustrasjonen gjorde at han selv begynte i kosmetikkindustrien, med ønske om at hans «ukompliserte, rett frem-tilnærming» ville bidra med mer integritet.

Integritet og innovasjon

Alle varene produseres ved Deciems hovedkontor i Toronto, noe som gjør at de kan få produkt fra idé til butikkhylle på kort tid.

Truaxe mener at vi kommer til å se en revolusjon i bransjen i løpet av de neste fem årene.

– Hudpleieteknologien har utviklet seg i en rasende fart, men likevel henger det gjennomsnittlige produktet på markedet ti til 15 år etter. Dette gapet skaper enorme muligheter for innovasjon, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner