Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Guddommelige øyeblikk. Trykkemester Jørund Sørensen står mellom sin litografiske presse og sin boktrykkmaskin. Han frykter at den litografiske trykkekunsten er ved et knekkpunkt nå.

Guddommelige øyeblikk. Trykkemester Jørund Sørensen står mellom sin litografiske presse og sin boktrykkmaskin. Han frykter at den litografiske trykkekunsten er ved et knekkpunkt nå.

Edvard Munch var gudfaren. Nå er trykketeknikken truet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Hugo Lauritz Jenssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Torød

Nå spår de litografiske trykkerne i Norge at teknikken enten vil få sin renessanse – eller dø helt ut.

Jørund Sørensen er som en langstrakt Giacometti-figur, en leken mann breddfull av kunnskap og erfaring. Han lever og ånder trykkekunst. Verkstedet hans på Torød på Nøtterøy er preget av orden og konsentrert ro.

– Vi er begge fra 1954, denne litopressen og jeg. Pressen, en Polygraph, er produsert i Leipzig, som lå i det daværende Øst-Tyskland, sier trykkemester Sørensen.