Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Lite fruktbart. Å vende ryggen til Tyrkias kunstscene er lite fruktbart nå, mener kunstner­duoen ­Michael Elmgreen (til høyre) og ­Ingar ­Dragset: – De deltagende kunstnerne fra for eksempel Egypt har opplevd dette, og har sett blant ­annet kunstscenen bli ­redusert til en skygge av seg selv, sier Dragset om det egyptiske kunstfeltet.

Lite fruktbart. Å vende ryggen til Tyrkias kunstscene er lite fruktbart nå, mener kunstner­duoen ­Michael Elmgreen (til høyre) og ­Ingar ­Dragset: – De deltagende kunstnerne fra for eksempel Egypt har opplevd dette, og har sett blant ­annet kunstscenen bli ­redusert til en skygge av seg selv, sier Dragset om det egyptiske kunstfeltet.

– Større mønstringer er viktigere enn noensinne

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kristiane Larssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Berlin/Oslo

Er det en stor kunstmønstring Erdogans Tyrkia trenger nå? Ja, mener den norsk-danske kunstnerduoen Elmgreen & Dragset, som er kuratorer for den første Istanbul-biennalen etter kuppforsøket.

Bare biter av det store maleriet henger igjen, inne på museet Istanbul Modern.

Kunstner Latifa Echakhch arbeidet på maleriet i over en uke, malte opp scener fra protestene i Istanbul våren 2013 – det som startet som en aksjon for å redde Geziparken, men som siden spredte seg i Tyrkia som en bølge av demonstrasjoner mot regjeringen.

Fra