Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Skulpturelt. Med sommerens Tony Cragg-utstilling har Kistefos fått oppfylt ønsket om å vise en ren skulpturutstilling i The Twist-bygningen.

Skulpturelt. Med sommerens Tony Cragg-utstilling har Kistefos fått oppfylt ønsket om å vise en ren skulpturutstilling i The Twist-bygningen.

Sveaas-yndlingen Tony Cragg er sommerens utstiller på Kistefos

Tekst

Vil du få varsel hver gang Maja Hattvang publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Kuratoren tror folk er klare for å respondere på ren form.

En gang i tiden var den nå 74 år gamle kunstneren sir Tony Cragg ung og fremadstormende, laget readymades og skulpturer av funne gjenstander. Men siden millenniumsskiftet har han gjort seg bemerket med visuelt slående skulpturer som utfordrer formenes muligheter.

– Jeg er ikke konseptkunstner. Jeg arbeider med materiale, fastslår han, omgitt av egne skulpturer.

De bukter og vrir seg mot taket i bygget The Twist på Kistefos museum på Jevnaker, tilsynelatende uten å ta hensyn til tyngdekraften: Marmor, bronse, treverk, stål og fiberglass er formet, meislet og polert i kunstnerens velkjente formspråk. «Material in Mind» er hans første separatutstilling i Norge og fyller det karakteristiske gallerirommet hele sommersesongen.

Fakta: Tony Cragg

Britisk skulptør, født i Liverpool.

Aktuell med utstillingen «Material in Mind» på The Twist på Kistefos-museet, som står til 15. oktober.

kistefosmuseum.no

Sveaas-favoritt

Tyskland-baserte Cragg har laget skulpturer i 50 år og omtales av Kistefos som en «levende legende». Han mottok Turnerprisen i 1988, har stilt ut i Boboli-hagene i Firenze, i Madison Square Park i New York, og etablerte i 2008 sin egen svære skulpturpark i skogene utenfor hjembyen Wuppertal i Tyskland.

I Kistefos' skulpturpark står intet mindre enn fire av hans verk fra før. Det henger sammen med museumseier Christen Sveaas’ mangeårige begeistring for kunstneren, forteller kurator Kate Smith over telefon.

Korallaktig. «Companions» (2023) er et resultat av mange års eksperimentering med fiberglass.

Korallaktig. «Companions» (2023) er et resultat av mange års eksperimentering med fiberglass.

– Cragg var den første internasjonale kunstneren representert i skulpturparken, med «Articulated Column», som ble installert i 2001. Sveaas har samlet en rekke betydningsfulle verk av Tony Cragg siden, både i Christen Sveaas’ kunststiftelse og kunstsamling, sier Smith.

At valget av hovedutstiller oppleves en smule trygt, vil ikke Smith være med på.

– Museet har lenge villet vise en større utstilling med Tony Cragg og en ren skulpturutstilling i The Twist. Kunstnerskapet hans er veldig mye mer variert og omfattende enn det som vises i skulpturparken, og vi ønsket å vise publikum bredden i formspråket og hans forståelse for materialer.

Emosjonell

«Material in Mind» vier oppmerksomheten til verk fra de seneste ti årene, og er ikke ment som en retrospektiv utstilling. «Lost in Thought» (2015) ligner en svær, delvis smeltet totempæl, mens bronseskulpturen «In No Time» (2022) er mer kompakt. Etter sesongens første åpningsuke sitter Smith igjen med opplevelsen av at Craggs formspråk snakker til en ny generasjon.

– Skulptur, form og materialer transcenderer tidsånden og det moderne. Tematikken Cragg jobber med, er like relevant i dag som på 70-tallet. Jeg tror folk er veldig klare for å respondere på ren form. Det er veldig intuitivt hvordan man reagerer på verkene i rommet.

Cragg har ikke noe imot det vakre, forteller han, men det er først og fremst det emosjonelle som opptar ham.

Det er alt en del av samme pakken. Jeg mener, skjønnhet – eller estetikk – er en måte å vurdere tingene rundt deg på. De fysiske tingene rundt oss er i høyeste grad noe eksistensielt, sier han.

– Det blir veldig tydelig når du lager skulpturer. Skjønnhet er et eksistensielt spørsmål.

Det alvorlige ansiktet bryter ut et skøyeraktig uttrykk.

– Eller vil du spise mat som ikke smaker godt, eller ha forhold med stygge menn? Sitte på ubehagelige sofaer? Jeg mener, come on.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.