Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Utsikt. «Le déjeuner près du phare» – eller lunsj ved fyret, slik Le Corbusier syntes den så ut i 1928.

Utsikt. «Le déjeuner près du phare» – eller lunsj ved fyret, slik Le Corbusier syntes den så ut i 1928.

Le Corbusiers malerkunst stilles ut i Oslo

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyunn Rishøi Hedemann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Den legendariske arkitekten jobbet i atelieret før lunsj – og på arkitektkontoret etter.

Den legendariske arkitekten og byplanleggeren Le Corbusier (1886–1965) er en absolutt forgrunnsskikkelse i det forrige århundrets arkitektur. Men den sveitsisk-franske pioneren malte også.

Fakta: «Le Corbusier ved havet»

Utstilling i Villa Stenersen i Oslo fra 5. mai til 28. oktober.

nasjonalmuseet.no

– Han jobbet både med maleri og skulptur, og senere også veggmaleri, tekstil, collage og litografi, sier Talette Rørvik Simonsen (34), som har skrevet doktorgrad om Le Corbusier og er seniorkurator ved Nasjonalmuseet.

– Fra slutten av 1920-årene var det fast rutine at han før lunsj jobbet i atelieret sitt og etter lunsj på arkitektkontoret.

Villa Stenersen

Simonsen har kuratert utstillingen «Le Corbusier ved havet», som er viet billedkunstneren Le Corbusier og hans forhold til havet. Hver sommer mellom 1926 og 1936 dro han til Le Piquey på den franske sørvestkysten og lot seg fascinere av naturkreftene.

– Han tegnet uten stans: båter, skjell, kongler, drivved og rullesteiner han fant på stranden. Tilbake i atelieret i Paris bearbeidet og abstraherte han motivene i maleriene sine.

Forvrengt fiskeri. Livet ved havet inspirerte Le Corbusier og fikk ham i 1935 til å male denne østersfiskerinnen, «La pêcheuse d'huitres». – Han skrev også entusiastisk om hvordan fiskerne bygget hyttene sine, sier seniorkurator Talette Rørvik Simonsen.

Forvrengt fiskeri. Livet ved havet inspirerte Le Corbusier og fikk ham i 1935 til å male denne østersfiskerinnen, «La pêcheuse d'huitres». – Han skrev også entusiastisk om hvordan fiskerne bygget hyttene sine, sier seniorkurator Talette Rørvik Simonsen.

Utstillingen er utviklet av kunsthistoriker Tim Benton og kunstner Bruno Hubert, og den holdes i Villa Stenersen i Oslo.

­– Arkitekten Arne Korsmo, som designet huset, var veldig opptatt av at arkitekturen skulle oppleves i samspill med kunsten, sier Simonsen og forteller at villaen fra 1939 er et av de mest åpenbare eksemplene på at Korsmo var inspirert av Le Corbusier.

Havet

Under purismen på 1920-tallet malte Le Corbusier gjerne stilleben med forenklede hverdagsgjenstander. Utover på 1930-tallet endret motivene seg, forteller Simonsen, nå inkluderte han menneskefigurer – og steiner, skjell og andre naturobjekter han hadde samlet på stranden i Le Piquey.

– Han var fascinert av formene, de grove teksturene og det irregulære ved disse objektene, som han selv kalte objets à réaction poétique.

Utstillingen viser 15 reproduksjoner av malerier, en rekke skisser og tegninger fra Le Piquey, notater, fotografier og to filmer basert på Le Corbusiers egne bilder og filmopptak fra sommerstedet.

– Motivene gir innblikk i hva som inspirerte Le Corbusier, og viser blant annet sandformasjoner på stranden og de funne objektene han samlet.

* (Vilkår)