Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
«Mr. Green». Jørgen Sørgård Erdal hoppet av konsulentkarrieren for å følge drømmen om å bli gründer.

«Mr. Green». Jørgen Sørgård Erdal hoppet av konsulentkarrieren for å følge drømmen om å bli gründer.

Kollegene kalte ham bare «Mr. Green»

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Kaspersen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Jørgen Sørgård Erdal (29) hoppet av konsulentkarrieren for å følge drømmen om å bli gründer.

– Ett av tre elbilbatterier som går rett i søppelet i dag, er fullt brukbare på andre bruksområder. Det er en ekstremt dyrebar ressurs som med enkle grep kan gjenbrukes, og vi ønsker å konvertere denne kilden til søppel til en kilde til verdi for samfunnet, sier Jørgen Sørgård Erdal (29).

Trønderen, som er en av D2s 30 ledestjerner under 30 år i 2021, har alltid vært opptatt av friluftsliv, miljøvern, fornybar energi – og å ta grønne valg i hverdagen. Interessen ble forsterket etter et år på folkehøyskole mellom videregående og sivilingeniørstudiene på NTNU.

Etter et år der han var mye ute på tur, ble han overbevist om at han måtte studere «noe innen energi og miljø.» Nå er han utdannet elektroingeniør med spesialisering i fornybar energi.

– Jeg jobbet som konsulent i Boston Consulting Group, BCG, i tre år etter studiene, og jeg trivdes veldig godt. Men så bar jeg jo på denne gründerdrømmen, da … Ja, det er en klisjé, men jeg har et brennende ønske om virkelig å bidra til noe som påvirker klimaet og miljøet i riktig retning. Og selv om jeg også drev med prosjekter knyttet til fornybar energi i BCG, ville jeg skape noe selv, forklarer han.

Hvem bør bli årets ledestjerne 2021? Stem på din favoritt her.

Fakta: Jørgen Sørgård Erdal

Daglig leder og medgründer i oppstartsselskapet Repack.

Født i 1992. Bosatt i Oslo.

Startet i fjor Repack, et selskap som har som mål å muliggjøre den gjenbrukte batterirevolusjonen ved å gjøre batteriavfall til stasjonære energisystemer.

Foruten å spare mye energi, CO2-utslipp og utvinning av sjeldne materialer som trengs for å produsere nye batterier, forlenger denne tilnærmingen levetiden til batterier med opp til 20 år.

Herr Grønn

At Jørgen Sørgård Erdal var over gjennomsnittet miljøengasjert, ble også tidlig kjent i BCG. Kollegene kalte ham «Mr. Green» fordi han ble primus motor for det såkalte «Green Team» ved Oslo-kontoret.

Teamet som bidro med råd til å minimere klimaavtrykket på arbeidsplassen, og som forsøkte å inspirere ledelsen og de ansatte til å tenke grønt både på jobb og privat for å redusere utslipp, blant annet ved å finne alternativer til å reise mindre i jobbsammenheng.

Men i fjor sommer fikk Erdal en unik mulighet han ikke kunne takke nei til, og som fikk ham til å hoppe av konsulentkarrieren.

– Da jeg ble plukket ut av Antler som en av 50 som skulle komme opp med en gründeridé i løpet av ti uker, og risikokapitalselskapet lokket med én million kroner i oppstartskapital hvis ideen var god nok, så jeg på det som min sjanse. Plutselig var gründerdrømmen et steg nærmere realisering.

Fra søppel til grønn ressurs. Gründerne bak RePack, Radu Achihai og Jørgen Sørgård Erdal, jobber med flere bruksområder for kasserte elbilbatterier. Mulighetene er mange.

Fra søppel til grønn ressurs. Gründerne bak RePack, Radu Achihai og Jørgen Sørgård Erdal, jobber med flere bruksområder for kasserte elbilbatterier. Mulighetene er mange.

Fra søppel til grønn ressurs

Deltagerne ble satt sammen i grupper og nærmere 15 ideer ble presentert etter de ti prosjektukene. Oppstartsselskapet Repack, som Erdal og medgründer Radu Achihai hadde etablert, var ett av en håndfull selskaper som fikk innskutt kapital fra Antler. Ideen kom underveis i løpet av tiukersprosjektet:

– En kompis av meg hadde nevnt at enorme mengder elbilbatterier havner på dyngen, og at mange av disse batteriene kan gjenbrukes. «Tenk på elbilutviklingen fremover, hvor stort dette søppelproblemet vil bli i årene som kommer!» sa han. Og i en samtale med Møllergruppen fikk vi et ytterligere innblikk i utfordringen. Dette vil vi gjøre noe med, tenkte vi.

Repack jobber med flere bruksområder for batteriene, og mulighetene er mange. Batteriene kan benyttes i kommersielle bygg for å lagre energi fra solceller, brukes på byggeplasser uten tilgjengelig kraft for å lade gravemaskiner og annet verktøy – eller selskapet kan bygge en eksportvare som kan erstatte dieselgeneratorer i Afrika.

– Vi flyttet inn på Startuplab i Forskningsparken i Oslo først i februar, så vi er helt i startfasen med mindre pilotprosjekter. Men på lengre sikt er målet å skalere opp og velge hvilket bruksområde vi vil gå for, sier Erdal.

Han forteller at oppstartsselskapet i tillegg har fått nærmere to millioner kroner i offentlig støtte, hvorav 1,5 millioner fra Innovasjon Norge, og at Repack nå har tre fulltidsansatte og fire studenter tilknyttet som interns.

Fakta: Juryens begrunnelse

Elbilbølgen har for lengst flommet over landet, og er på rask vei mot dominans i mange av verdens største markeder. Blant elbilenes minst bærekraftige elementer finner vi batteriene, og gjennom å skape en verdikjede preget av gjenbruk ønsker Jørgen Sørgård Erdal å gjøre noe med dette.

Etter å ha hoppet av en trygg karriere, har han med sin start-up Repack overbevist flere av landets etablerte investorer og næringslivsaktører om at de vil jobbe frem løsningen – og juryen håper han lykkes!

Elbileksplosjonen

Elbilsalget nådde nye høyder i Europa i 2020. Årets siste måned var også en rekordmåned. For første gang ble det registrert over 100.000 nye elbiler i Vest-Europa, ifølge Schmidt Automotive Research.

– Norge er verdensledende i elbilbruk. Og mens elbiltettheten er ti prosent på landsbasis, er den 20 prosent i Oslo. Dette gjør selskapet vårt perfekt posisjonert. Elbilsalget anslås å øke eksplosivt i årene fremover, vi ser et enormt potensial for gjenbruk av elbilbatterier, sier Jørgen Sørgård Erdal.

– Hva driver deg?

– Miljøkrisen er den verste krisen vi står overfor, og det føles helt riktig å bruke tiden på noe som redder miljøet i alle fall litt. Jeg er også opptatt av å ta grønne valg privat, det er jo så mye vi kan gjøre! Selv spiser jeg minst mulig kjøtt og reiser så miljøvennlig som mulig. I 2019 kjøpte jeg og samboeren en bobil og ferierte rundt omkring i Norge, og i fjor kjøpte jeg seilbåt sammen med en kamerat. Siden jeg er så glad i å stå på ski, er det også blitt noen turer til Alpene. Men vi kjører bil ned, altså.

Fakta: Ledestjerner 2021

D2 og Dagens Næringsliv presenterer gjennom 2021 30 under 30* som vil gjøre verden mer bærekraftig, gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

Kåringen er basert på at leserne nominerer sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål, kåret 30 ledestjerner.

D2 vil hver uke fremover presentere de 30 juryen har valgt ut. Til høsten vil juryen sammen med leserne kåre «Årets Ledestjerne». Les mer om juryen og kåringen på DN.no/ledestjerner2021.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coop, Ikea, PwC, Ragn-Sells og NMBU.

*Kan fylle 30 i 2021

Fulgte hjertet

Christian Haslestad, som er Managing Director og partner i BCG, var Erdals karriereveileder da han jobbet i konsulentselskapet. Han er imponert over at 29-åringen valgte å følge hjertet sitt.

– Jørgen tar eierskap til egen karriere og har funnet ut at det går fint an å kombinere jobb og lidenskap. Han har en sterk analytisk motor, problemløsningsevner, en drive og er velartikulert. Det er gøy å se hvordan han tar ideer videre og tør å satse på det han tror på, sier Haslestad.

Erdal fikk gründerpermisjon fra BCG. Gikk ikke ideen hans veien, kunne han komme tilbake som konsulent.

– Men jeg er ikke overrasket over at det har gått så bra så langt og at det er så stor interesse for ideen til Repack. Jørgen har en sterk akse rundt fornybar energi og har ambisjoner om å bidra til samfunnet i større skala, sier Christian Haslestad.

Jørgen Sørgård Erdal har iallfall solide ambisjoner: Selskapet skal bli verdensledende i gjenbruk av elbilbatterier innen 2030.

– Du har satt deg et høyt mål?

– Ja, men det er realistiske ambisjoner. Hvis man ikke tror på det, vil det i alle fall ikke gå!

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.