Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Erlend Birkeland_min stil - - --- Foto: Kristine Jakobsen

Erlend Birkeland_min stil - - --- Foto: Kristine Jakobsen

– En mann i 50-årene kan få lov til å gå i hatt til hverdags

Tekst

Vil du få varsel hver gang Caroline Krager publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Scenograf Erlend Birkeland er ikke redd for å kalle seg forfengelig.

– Estetikk er viktig for meg, det har det alltid vært. Det er essensielt hvor man hviler blikket, for det du velger å se på gjør mye med deg. Det handler om å skape en harmoni, sier Erlend Birkeland (53).

Han seilte inn i teaterlivet mens han gikk på kunstakademiet, og har ikke valgt å la vinden føre ham noe annet sted siden.

Fakta: Erlend Birkeland

Stiltips: – Vær bevisst!

– Jeg ble ekstremt fascinert av forgjengeligheten ved teater. Man bygger svære greier og så, etter tre måneders tid, river man det ned igjen. I arkitektur og billedkunst blir alt værende lenge eller for alltid, mens på teateret blir ting borte.

Som scenograf har Birkeland pønsket ut den visuelle pakken på oppsetninger rundt om i hele Europa; for tiden operaen «Carmen» på Deutche Oper Berlin. Er produksjonen mindre, har han i tillegg ansvaret for å gruble frem ideer til kostymer. Men, også når Birkeland klokker ut, er antrekkene han bærer et resultat av nøye fundering.

– Jeg er nok litt forfengelig. Jålete, til og med. Jeg har alltid hatt en bevissthet rundt det estetiske, som også går igjen i klesstilen . Det hender det med å være velkledd og nøye med klær blir sett på som noe umaskulint. Jeg har nok absolutt myke verdier.

– For tiden investerer jeg i ordentlige ting av kvalitet. Det aller nyeste for meg nå, er å gå i hatt. En mann i 50-årene kan få lov til å gå i hatt til hverdags, vet du, sier Birkeland, her iført hatt fra Borsalino.

Brillene er fra Tom Ford, buksen fra Margaret Howell, jakken fra Boglioli og skoene fra Japan.

* (Vilkår)