– Får ofte kommentarer om at den ser ut som en Il Tempo Gigante

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Mener 1980-tallsreplikaen er mer populær enn originalen fra 1930-tallet.

En sommer i starten av tenårene ferierte de to brødrene Rune og Johan Steffen Fivelstad i Torremolinos i Spania. Hver dag glodde guttene på en sjelden Auburn Speedster Replika som sto parkert utenfor en bar. Noen tiår senere kjøpte brødrene hvert sitt eksemplar av skapningen med en 7-liters Ford V8-motor, og i Bærum gjør Rune Fivelstad (55) og ektefellen Anne Siqveland (49) trafikkbildet litt mindre A4.

Dette er en 1980-tallsreplika av Auburn Speedster fra 1935?

Ja, og broren min og jeg fikk begge en våt drøm av synet av linjene som ender i en såkalt boat tail, som en gammel, flott robåt.

Kjører den som en båt, også?

Den duver av gårde som en 1970-talls amerikaner, rett og slett fordi det mykt fjærende understellet er lånt fra en 1984-modell full size Ford LTD, som var amerikanske Fords største personbil på den tiden. Anne og jeg koser oss med å kjøre Auburnen så ofte vi kan om sommeren. Men bare hvis det er fint vær, da.

Hva er galt med litt ruskevær?

Jo, men å rengjøre den er en liten jobb. Her er det mange flater, en mengde utstående eksosrør langs sidene og frittstående lykter både foran og bak. Den har ikke sideruter, men jeg har to løse ruter i pleksiglass som har fått ligge i fred i bagasjerommet i løpet av de åtte årene jeg har eid den. Det regner lite inn fra siden, den aerodynamiske todelte frontruten tar det meste av vannet.

Fakta: Bil-cv

1987 Ford Escort (1982)

1988 Mazda 626 (1988)

1994 Peugeot 405 (1994)

1997 Peugeot 406 (1997)

1997 Ducati 900SS (1997)

2006 BMW 525 (2004)

2011 Auburn Speedster Replika (1984/1935)

Hvem kjøpte raringen på 1930-tallet?

Rikfolk som ville vise seg frem når de kjørte til og fra golfbanen. Bak sidedøren er en diskré, utvendig luke til et lite lasterom for golfutstyr. Karosseriet er en nærmest eksakt kopi av den ekstravagante Auburn Speedster fra 1935. Men de harde 30-årene gjorde at produksjonen endte brutalt etter to år med bare rundt 500 produserte eksemplarer.

1980-tallsreplikaen ble mer populær enn originalen fra 1930-tallet?

Ja, men den er fortsatt massiv med lengde på hele 5,4 meter, og hvis du plasserer en Morgan Roadster ved siden av, ser den komisk liten ut. Jeg får ofte kommentarer om at den ser ut som en Il Tempo Gigante fra Flåklypa Grand Prix. Folk blir så glade når de ser den, og tar masse bilder.

Auburn Replika er hyppig postet i sosiale medier?

Ja, jeg tror nok det. Bussgrupper med asiatiske turister tror den er en utstilling, og kan finne på å sette seg inn bak rattet for å bli tatt bilde av. Og det kan de, om de spør. Bilen er til for å brukes.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk