Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Konvertitten

Tekst
Snegle på strøm. Øyvind Holst får p-vakter, politi og andre til å stusse ved synet av Citroën 2CV på ladestasjoner. Hans Citroën-interesserte far, Christian Holst (til venstre), ser en ny fremtid for klassikeren som ble sluppet i 1948.

Snegle på strøm. Øyvind Holst får p-vakter, politi og andre til å stusse ved synet av Citroën 2CV på ladestasjoner. Hans Citroën-interesserte far, Christian Holst (til venstre), ser en ny fremtid for klassikeren som ble sluppet i 1948.

Øyvind Holst bygde om Citroën 2CV til elbilisme og frislipp i kollektivfelt.

Fakta: Bil-cv

1990 Citroën GS (1978)
1992 Citroën CX (1983)
2000 Citroën CX GTi Turbo (1987)
2005 Citroën el-2CV (1984)
2010 Citroën Xantia (2003)
2011 Citroën DSpécial (1972)
2012 Nissan Leaf (2012)

For syv år siden tastet TV 2-fotografen Øyvind Holst (42) seg frem til kinesisk batteriteknologi og en hjelpsom, amerikansk elbilnerd. Etter ett års intens ombygging skviste han ut ti hestekrefter og ni mil rekkevidde av kraftverket. Valget av fransk sardinboks følger familiehistorie med eierskap til nær hele Citroëns modellrekke.

Hvorfor strøm og 2CV?
Fordi den gang jeg konverterte den, fantes det bare stygge elbiler som så ut som containere.

Hvordan kjører du den?
Jeg starter i tredje gir, ettersom den elektriske drivlinjen gir all kraft umiddelbart, i motsetning til bensin- og dieselbiler der momentet kommer gradvis. På strake landeveien kommer den helt opp i 90 km/t.

Hva gjør 2CV spesielt godt egnet som elbil?
Ekstremt lav vekt, superenkel konstruksjon og sylsmale dekk. Brede gummihjul er faktoren som gjør nye biler tørste og tungstyrte.

Sånn sett ligner 2CV litt på elbilen BMW i3?
Ja, BMW i3 er også nesten alene om geniale, smale dekk som minsker rullemotstanden og senker forbruket.

Tar 2CV-en lett fyr?
Nei, ingen fare, ettersom laderen er konstruert for litium-ion batterier.

Hvor stor rekkeviddeangst har du?
Liten, fordi de ni milene jeg har målt er lik en tidlig Think. Lav vekt gjør at 2CV-en bruker svært lite strøm.

Hvor er batteriene gjemt?
De er plassert litt rundt omkring på fire–fem steder, slik at vektbalansen blir perfekt.

Hva sier naboene på Manglerud?
Mange eldre stopper for å rose meg for prosjektet, som minner dem om gamle dager, da man fikset eget kjøretøy.

Hvordan har du dokumentert bilen som filmfotograf?
Ved å søke på «Electric 2CV» finner du normalt to filmer på Youtube som jeg har lagt ut. Den ene filmen viser meg som sitter bak rattet på en provisorisk lekestol. Det var før jeg hadde rukket å gjeninnsette de normale setene.

Hvor vellykket er konverteringen i bruk?
Veldig, for familien benytter bilen nesten hver dag. Selv har jeg funnet stor glede i å gjennomføre ideen, ikke bare snakke om den.

Er den en fremtidsbil?
Ja, fordi samboer og barna elsker den.

Hvilket prosjekt blir det neste?
Jeg har en gammel Padde – en Citroën DS – som jeg også har lyst å konvertere til elbil. Den er perfekt til formålet, fordi den har enorm plass til batterier. Jeg venter bare på at batteriteknologien skal bli bedre. Den skal kunne gå minst 30 mil.

Er el-2CV den beste bilen du har kjørt?
Nei, den beste er min søsters Tesla Model S. Det at Tesla har tenkt utenfor boksen, og lykkes, gir litt Citroën DS-følelse.

Les også:
UNDERHOLDNING: Frode Øverli har solgt 1,2 millioner «Pondus»-bøker. Nå har han laget det som kan være slutten

SMAK: Sicilia er Europas heteste vinregion. Under den vulkanske fasaden ulmer det

BOK: «Å ha en chiliplante å stelle med er den nye ølbryggingen»

BLOMSTERMAT: Sett smak med hvitløkens blomster

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.