Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Har potensial til å bli et ikon

Tekst
Foto

Jarl Borgvin Dørre fant asfaltens svar på vindmølle.

Partner Jarl Borgvin Dørre (48) i Advokatfirmaet Hjort i Oslo kjøpte ladehybriden BMW i8 fordi fabrikken i Leipzig delvis drives av fire vindmøller. Skapningen kan ellers skilte med laserlys, dører som vippes ut som på en sveitsisk kniv, cockpit i karbonforsterket plast, samt utspekulert arbeidsfordeling mellom en elmotor og en tresylindret bensinbuljong.

Fakta: Bil-cv

1996 Honda MC Transalp XL 600 V (1995)

1999 Jeep Cherokee (1998)

2004 Land Rover Discovery (2001)

2007 Mini Cooper S (2007)

2007 BMW X3 (2007)

2010 BMW X5 3.0 D (2010)

2014 Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC 4MATIC (2015)

2015 BMW i8 (2015)

Hvorfor kjøpe et eksperiment?
Fordi jeg liker at teknologi utprøves i slik småskala før den når større serier. Dessuten gleder jeg meg over arkitektur og design. Perfeksjonering er et poeng i seg selv. Denne har potensial til å bli et ikon.

Hvor stort fotavtrykk har den?
Lite. Den kan kjøres elektrisk, uten utslipp gjennom sentrum. En egen, smågenial BMW-app måler forbruket og viser nå i gjennomsnitt 0,45 liter per mil.

Hvem er nærmeste konkurrent?
BMW M1 fra 1979.

Hvorvidt er tre sylindre på høyde med V8-brølet til Ferrari?
Brommingen fra Ferraris motor er også tøff, men dette låter mer fremtid. Jeg ser linjer tilbake til effektiviteten til 1970-tallets BMW 2002 og senere 1980-tallets M3.

Hva synes du om prisen på 1,3 millioner?
Altfor mye ved første øyekast, selvsagt, men tanken på at den er dobbelt så dyr i Danmark, og økonomisk å kjøre, mildner totalvurderingen.

Hvilken nytte har du av de jålete laserlysene?
Bilen blir til et designmessig, stilig prosjektil, det er nyttig nok. Ellers er hovedlysene kraftige saker som dobler vanlig lysrekkevidde til 600 meter, noe som kommer til nytte i skumringen på vei opp til Geilo.

Hvor mye plagsom oppmerksomhet får bilen?
Jeg synes det er hyggelig når folk fra renovasjonsetaten tar en pause i søppelinnsamlingen og sier: «Jeg må bare se på bilen». Designen gjør den til et roadshow.

Er i8 et flyktig leketøy eller noe du vil beholde?
Vi har tre barn fra to til 14 år som fint får plass samtidig – men da får jeg ikke med ektefellen. Eneste tilleggstrussel mot eierskapet måtte være en bilnyhet som overgår BMW i8.

Hva er bilens største begrensning?
At advokatfirmaets paraply er for lang til å passe i bagasjerommet.

Hva vil du gjøre med saken?
Lage nye paraplyer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.