Harald’s Gym-eieren kjører Frank Sinatras gamle Lamborghini Miura

Tekst
Garasjegalleri. – Enkelte ser det vakre i et maleri, men mange ser det ikke, sier Harald Skjøldt og hinter til Lamborghini Miura som kunstobjekt. Miura feirer 50 år i 2016

Garasjegalleri. – Enkelte ser det vakre i et maleri, men mange ser det ikke, sier Harald Skjøldt og hinter til Lamborghini Miura som kunstobjekt. Miura feirer 50 år i 2016

Det er ikke bilen det kommer an på, men størrelsen på armen som henger ut av vinduet, er slagordet til Harald’s Gym-eier Harald Skjøldt.

I 1980 startet Harald Skjøldt (60) et av landets første treningsstudioer, Harald’s Gym. I resepsjonen står fortsatt slagordet: «It’s not the type of car you drive, but the size of the arm hanging out of the window.» Hans egenhendige rehabilitering av Frank Sinatras gamle Lamborghini Miura ble kåret til «Best in show» under Lamborghinis 50-årsjubileum i Italia.

Fakta: Bil-cv

1972 Studebaker Hawk GT (1962)
1977 DeTomaso Pantera GTS (1977)
1979 Jaguar XJ-S (1979)
1983 Porsche 911 (1982)
1984 BMW 635 CSI (1984)
1984 Lamborgini Coun-­ tach 5000S (1983)
1987 Ferrari Testarossa (1986)
2004 Lamborghini 350 GT (1964)
2013 Lamborghini Miura S (1969)
2015 Studebaker Avanti (1964)

Hva er mest typisk Frank Sinatra ved bilen?
Favorittfargen hans. Orange går igjen på ­eksteriør og interiør. Det langhårede, oransje gulvteppet i ull er av samme kvalitet som Sinatra brukte hjemme og i privatflyet. Sinatra fikk det øvrige interiøret kledd i villsvinskinn.

Andre spor av Sinatra?
Da jeg overtok bilen sto en Frank Sinatra-kassett i den originale, åttespors-kassettspilleren.

Sinatra lyttet til egen vokal mens han kjørte?
Nei, Sinatra skal ha gitt bilen bort til en kjent fotomodell ved navn Gloria Kent, som han hadde et godt øye til. Hun solgte den videre til en ­Sinatra-entusiast, derav kassetten.

Hvor plundrete ble restaureringen?
Tenk deg at du skal gjenskape et kunstverk. Den øvelsen kan være mer krevende enn å skape noe nytt. Jeg brukte mye tid på å sette meg inn tankegangen til Lambos ingeniører på 1960-tallet.

Hvor mye kostet jobben?
Skulle jeg betalt andre for arbeidet jeg har lagt ned selv, ville det blitt en formue. Her fikk jeg isteden god nytte av flymekanikerutdannelsen min og hjelp av min gode venn Hans Sørensen.

Hva er bilen verd nå?
Aner ikke, for den er ikke til salgs. På kjøpstidspunktet var aksjer, og ikke sportsbil, god ­investering. Nå er situasjonen snudd.

Hvorfor interessen for Miura?
Jeg veddet med Per Rustberggard i Pers Hotell om hvilken bil Car Magazine ville kåre til tidenes mest sexy. Min favoritt var Lamborghini Coun­tach, mens Pers var Miura. Da Miura vant, fikk jeg øynene opp for den og fikk lyst til å lete etter et objekt.

Det finnes enklere prosjekter?
Jeg er ingen materialist, men skal innrømme at jeg liker tanken på at ingeniører og formgivere har strebet etter å skape noe vakkert. Det kan være et teppe, en bygning eller en bil. Formen skal klinge som et stemt orkester. Jeg er ingen A4-mann, og Miura er heller ingen A4-bil.

Hvorfra har du interessen for estetikk?
Faren min var møbelsnekker og instrumentmaker. Han sa ofte: «Jeg er ikke fornøyd, for jeg jobber mot det perfekte.»

Er Miura muskuløs nok?
Kroppstrening handler også om linjer og symmetri. Jeg kaller det jeg driver med for kroppskultur. En vakker kropp kan tilhøre både bil og menneske.

Hva bruker du bilen til?
Mest til å se på. Har det skjedd uheldige ting en dag, blir alt godt igjen i Lamborghini-tempelet.

Les også:
TRENINGSMAT: Nye serie: Mesterkokken Jonas Lundgrens beste mat til trening

FILM: Franske Léa Seydoux er årets Bond-jente

SMAK: Benedicte Ferner åpnet restaurant i gammel lokomotivstall

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner