Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Panserwagon

Tekst
Motivasjonskurs. Kay Hansen håper å omvende sinte sommerbilister med en humørfylt Plymouth Satellite.

Motivasjonskurs. Kay Hansen håper å omvende sinte sommerbilister med en humørfylt Plymouth Satellite.

Lakkspesialist Kay Hansen fremmer fri klatting på stasjonsvogner med egenmotivert Plymouth Satellite.

Fakta: Bil-cv

1973 Chevrolet Chevelle SS (1964)
1978 Chevrolet Malibu (1965)
1979 Rambler American (1964)
1987 Dodge Aspen (1976)
1994 Ford Mustang 289 Cid (1967)
1995 Plymouth ­Hard- top (1959)
1995 Dodge Coronet (1966)
1999 De Soto Diplomat (1957)
2001 Plymouth Satellite (1969)

Folk maler for lite på bilene sine. Kun pensel og spann skal til for å gjøre skam på nabolagets statussleder. Originalmaleri på stålflate gir dessuten et kledelig hint av hillbilly. Billakkerer Kay Hansen (60) i Sandvika får mye applaus for sin sjeldne Plymouth Satellite 1969-modell.

Hva viser motivet på panseret?
Altså, jeg ønsket et motiv fra vikingtiden. Med sverd, Midgardsormen og Tor med hammeren. Dette var tanken. Prosessen førte til at det ble Tor med øks. Jeg er veldig fornøyd. Det svære panseret har rom for litt humor.

Hvorfor motivlakkering på panser?
Det gir litt 1970-tallsstil. Det gleder en som meg som begynte å kjøre amerikansk i 1973. På den tiden var det ikke uvanlig å pryde bilen med fantasifulle lakkjobber.

Hva bruker du bilen til?
Mest treff og turer. Hver sommer kjører den uten problemer til amcar-treff her fra Bærum helt til Lista i Vest-Agder.

Hvilke spor har bilen av tidligere eier?
Først og fremst en åttespors kassett som satt i kassettspilleren. Den funker fortsatt fint. Funnet gjør at jeg tror bilen var flyttegods fra USA. Da jeg kjøpte den på Voss var den bare et tomt skall. Den skulle egentlig hugges.

Hvor miljøsnill er Satellite?
Jeg kjører den så lite at det er ikke denne bilen som er et miljøproblem.

Hva er nærmest konkurrent?
Chevrolet Malibu stasjonsvogn. Men Satellite er langt tøffere på grunn av colaflaskeformen. Jeg synes fasongen er nydelig.

Hva er forskjellen på produkter fra konkurrenten Chevrolet?
Chevrolet er laget langt flere av. Denne ble for eksempel bygget i bare 83 eksemplarer. Med rekkesekser og tretrinns manuell girkasse. Men jeg har altså byttet til en V8. Det er bedre å kjøre Chrysler-produkter enn Ford og GM, fordi Chrysler var tidlig ute med for eksempel torsjonsfjærer.

Når skal du vise den frem i hjemlandet USA?
Vet ikke. Den får nok oppmerksomhet her hvor folk stadig spør om å få kjøpe den. Du vet, i USA er folk mer interessert i gamle europeiske biler.

Hvor klar for å bytte i elbil?
Lite. Når jeg tenker på elbiler får jeg assosiasjoner til støvsugere. Med støvsugerlyd og alt. På den annen side har elbiler fantastisk akselerasjon.

Hva er bilen verd?
Altså, stasjonsvogner var lenge upopulære ­veteranobjekter og ble enten hugget eller brukt som delebiler. Nå stiger prisen fordi så få av dem er igjen. Verdien ligger rundt 100.000.

Er den til salgs?
Nei, et av barnebarna, Erik, har selv uttalt at han skal arve den.

Hva er planen videre?
Bilen skal få motivlakkering langs sidene. Denne gang blir det Tor i moderne omgivelser. Nå med hammer.

Les også:
Blomstermat: Gi maten en florlett sommersmak med fioler.

Signaturretten: Det blir ingen fest uten Credos ferskmelkdessert.

Din nærmeste storby: Känn ingen sorg, les D2s guide til Göteborg.

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.