Espen Sandbakken. 1951 VW Boble - Foto: Sune Eriksen

Espen Sandbakken. 1951 VW Boble - Foto: Sune Eriksen

– Vi har byttet fra racingbensin til E85 etanol, som vi kaller hjemmebrent. Det gir litt miljøgevinst

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Espen Sandbakken kjører 402 meters løp på det han kaller «hjemmebrent».

En original Folkevogn fra 1951 ble slaktet for å ombygges til dragracer med ett sete, racingbur og firesylindret motor på 2,8 liter med turbo. Espen Sandbakken (38), mekaniker i Kongsberg Automotive Raufoss, håndlager løsninger som presser bilen opp mot 250 km/t på bane.

Hva tenker du rett før et løp?

At jeg har litt vondt i magen og at det er sånn det skal være. Jeg er alltid spent på om utbedringene mine siden forrige løp vil holde eller ryke. Jeg er litt vrang, og synes det er moro med en hobby som krever litt grubling.

Er du asfaltfilosof eller adrenalinjunkie?

En blanding. Jeg liker skumle utfordringer og å lage ting selv, istedenfor å kjøpe. Du kan punge ut 300.000 kroner til en leverandør av reservedeler i USA, eller få trigget egen nysgjerrighet ved å mekke det selv på den gammeldagse måten. Dette opplegget skal være old school.

Hva koster det å tviholde på old school?

Hittil har jeg kjørt i stykker girkassen, sprengt en clutch og blåst hull i sylindertoppen og bøyd støtstenger og ventiler. Det siste skjedde da jeg skulle skyte i gang turboen. Er jeg tom for penger, må bilen stå en stund. Det er prisen å betale for å eksperimentere.

Fakta: Bil-cv

1997 Volvo 244 Turbo (1981)

1998 VW Jetta (1985)

1999 Audi S4 (1993)

1999 Audi 90 Quattro (1988)

2002 VW Boble (1966)

2009 VW Passat TDI (2001)

2015 VW Transporter 4Motion (2007)

2010 VW Boble «ProTurbo» (1951)

Tøff hobby, men hvor stor er sjansen for å stryke med?

Jeg har vært vitne til ulykker og har bygd bilen min sikrere enn regelverket krever. Etter en episode hvor en Boble kom skjevt ut fra start og gikk kast i kast, kom påbud om bruk av nakkekrave, av typen som lenge har vært brukt av blant annet Petter Solberg. Kraven sikrer at hodet ikke filleristes.

ProTurbo tar av i sosiale medier?

Ja, bilen har en bråte følgere med felles interesse i kjøre fort på en original måte. Mange av dem sitter og følger med på den andre siden av jordkloden.

Er vingen bak pynt eller nytte?

Altså, jo fortere du kjører en vanlig Boble, desto mer vil den løfte seg fra bakken. Disse Folkevognene ble liksom ikke bygget for ekstrem fart, derfor er vingen der for å gi såkalt downforce – den presser baken ned.

Hvor tørst er bilen?

På et stevne med flere løp bruker den ikke mer enn 20 liter til prisen av 30 kroner literen. Vi har byttet fra racingbensin til E85 etanol, som vi kaller hjemmebrent. Det gir litt miljøgevinst og bedre motorkjøling til halve prisen.(Vilkår)

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.