Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
A-B-C. David Bowie til venstre, moteikonet som alltid strebet etter å være et skritt foran. Til høyre, et foto tatt av Kwambe Brathwaite. Harlem-fotografen som bidro til å popularisere slagordet «Black is Beautiful» på 1960-tallet.

A-B-C. David Bowie til venstre, moteikonet som alltid strebet etter å være et skritt foran. Til høyre, et foto tatt av Kwambe Brathwaite. Harlem-fotografen som bidro til å popularisere slagordet «Black is Beautiful» på 1960-tallet.

Historien om klær og sminke for menn er på moten

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

200 år med herremotens viktigste bidragsytere i ny praktbok fra Phaidon.

De seneste par årene har den britiske pop-prinsen Harry Styles vært å se på forsiden av Vogue iført skjørt og perlekjeder. Den amerikanske rapperen A$AP Rocky har gått ned den røde løperen med skaut rundt hodet. Norske Cezinando har rappet om følelser med lakkerte negler.

Og Lars Vaular har danset ballett og opptrådt på Øyafestivalen iført brudekjole.

I forordet til «The Men’s Fashion Book», nyanserer Jacob Gallagher, Wall Street Journals redaktør for herremote, bildet: Trenden er ikke ny, skriver han. Vender vi blikket noen tiår tilbake, ser vi tilløp til noe vel så eksentrisk og flamboyant som Harry Styles i frynsete bluser, polkaprikkede dresser, blondehansker og høye hæler, kombinert med eyeliner og bart.

Tenk bare på David Bowie og Prince.

Fakta: «The Men's Fashion Book»

Bok om moteverdenens viktigste bidragsytere.

528 sider, utgitt av Phaidon Press.

Historisk dypdykk

I alfabetisk rekkefølge gir «The Men’s Fashion Book» et omfattende dypdykk i de 500 viktigste designerne, merkene, fotografiene, ikonene, modellene, forhandlerne, skredderne, magasinene og stylistene som har preget herremoten de seneste 200 årene – også utenfor Vesten.

Bokens utvalg og de tilhørende tekstene er gjort i samarbeid mellom Gallagher og krefter fra forlaget.

Et annet bidrag til herremotens historie dette året, er «Pretty Boys: Legendary Icons Who Redefined Beauty». En skjønnhetshistorie som blant annet viser at sminke er blitt brukt flittig av menn både på 1700-tallet, av vikinger og neandertalere. Historien om klær og sminke for menn synes å være på moten.

Rett mann på rett plass. Til venstre: dj, artist, underviser, designer, influenser – Virgil Abloh har redefinert de en gang smale rammene for hva en motedesigner kan være. Siden 2018 har Abloh vært sjef for herremoten i luksusvarehuset Louis Vuitton. Til høyre: Timothée Chalamet i skimrende Haider Ackermann-satengdress under filmfestivalen i Venezia i 2019.

Rett mann på rett plass. Til venstre: dj, artist, underviser, designer, influenser – Virgil Abloh har redefinert de en gang smale rammene for hva en motedesigner kan være. Siden 2018 har Abloh vært sjef for herremoten i luksusvarehuset Louis Vuitton. Til høyre: Timothée Chalamet i skimrende Haider Ackermann-satengdress under filmfestivalen i Venezia i 2019.

Alt er lov

Jacob Gallagher mener det er noe nytt i emning, og går så langt som å kalle det full revolusjon.

For mens kvinnemoten har handlet om drømmer og fantasi, har herremoten – siden dandyen Beau Brummell på 1800-tallet begynte å kle seg i dress, og hintet om det som etter hvert skulle bli et slips – handlet om å skape et opphøyet ideal om det maskuline, aldri feminint, eller enda verre gay.

Nå synes menn imidlertid å være friere enn noen gang til å kle seg slik de vil – maskulint, feminint, utenfor kjønnsnormene, konservativt, avslappet, sporty, eksentrisk eller dandyaktig. Som Gallagher skriver: «It’s all good.»

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.