Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
All you need is løve. Dyrehodene på catwalken til Schiaparelli er håndlaget av kunster Ami Zarug og hans selskap Animal Replicas. Hvert hode er laget av skum, resin og falsk pels, og koster mellom 90.000 og 160.000 norske kroner.

All you need is løve. Dyrehodene på catwalken til Schiaparelli er håndlaget av kunster Ami Zarug og hans selskap Animal Replicas. Hvert hode er laget av skum, resin og falsk pels, og koster mellom 90.000 og 160.000 norske kroner.

Ekspert om Kylie Jenners løvestunt: De blir snakket om uten at man kjenner til konteksten

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anna Skavlan publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Da motehuset Schiaparelli sendte modeller med løvehoder ned catwalken, begynte kommentarfeltene å koke.

«De lengter etter det de frykter», skrev Dante Alighieri i første del av «Den guddommelige komedie», «Inferno». Det episke diktet fra 1300-tallet var inspirasjonen til den amerikanske motedesigneren Daniel Roseberrys (37) ferske haute couture-kolleksjon for motehuset Schiaparelli.

For Roseberry ble løsningen å sette de tre beistene Dante møter på sin vei gjennom infernoet som midtpunktet i kolleksjonen: en leopard, en løve og en ulvetispe.

Supermodellene Shalom Harlow, Irina Shayk og Naomi Campbell bar kjoler dekorert med naturtro, tredimensjonale dyrehoder laget av skum og falsk pels. Løven – som representerer dødssynden hovmod i Dantes dikt – ble også båret på brystet til influenser og kosmetikkmilliardær Kylie Jenner (25) da hun ankom visningen, så stor at hun slet med å strekke selfiearmen rundt løvesnuten.

Fakta: Schiaparelli

Italiensk motehus

schiaparelli.com

Basert i Paris, etablert av den italienske avantgarde-designeren Elsa Schiaparelli i 1927.

Kjent for eksentrisk, karikert mote. Ofte med bruk av dyr eller menneskelig anatomi som tilbehør eller motiv. Stilen er blitt beskrevet som «hard chic».

Siden 2019 har den amerikanske designeren Daniel Roseberry vært kreativ direktør.

Hissig

Dyrehodene gikk ikke stille forbi på sosiale medier, og inspirerte flere til å kommentere sin forakt. Den hyppigste kritikken var at hodene glorifiserte troféjakt av utrydningstruede arter.

Synne Skjulstad (49), moteekspert og førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, mener kritikken er altfor enkel.

– Dette er jo en hel kolleksjon, men det er bare dyrehodene som har vært debattert, uten at man har prøvd å se hele arbeidet. De blir snakket om uten at man kjenner til konteksten. Da blir det veldig hissig – uten at man vet hva man er hissig for.

Skjulstad trekker blant annet frem Schiaparellis tradisjon med å bruke naturtro motiver og karikerte, på grensen til surrealistiske, tilbehør. Dette kan trekkes helt tilbake til motehusets gründer, Elsa Schiaparelli (1890–1973) , som laget en kjole med motiv av en kokt hummer i samarbeid med Salvador Dalí i 1937.

Hun påpeker også kolleksjonens inspirasjon fra Dante, og dyrene som representanter av tre dødssynder: hovmod, utukt og fråtseri. Tre synder motebransjen ikke er fremmed for.

– Som en som jobber med couture som kunstform, må man også kunne behandle komplekse problemstillinger uten at det skal dømmes av raske responser på enkeltbilder, mener Skjulstad.

– Men samtidig må jeg si at dette har vist seg å være en veldig effektiv måte å skaffe seg oppmerksomhet på Instagram.

Den tiende ringen

Også dyrevernsorganisasjonen Peta – hvis tilhengere tidligere har stått utenfor motevisninger og kastet maling på gjestenes pelskåper – har gitt kolleksjonen oppmerksomhet. Riktignok er de utelukkende positive, og mener hodene «feirer skjønnheten av ville dyr».

Andre kritikere på Instagram sammenlignet dyrehodene med det å ha menneskehoder som dekorasjon på klær. Men både Rick Owens og avtroppende Gucci-designer Alessandro Michele har laget menneskehoder som tilbehør tidligere, og det uten like mye oppstyr.

Da Dante skulle kjempe seg gjennom helvete, måtte han gjennom ni ulike ringer av synd og fristelser. Dazed-skribent Daniel Rodgers konkluderte i sin sak om Schiaparellis trehodede kontrovers at «helvete savner en tiende sirkel» – dedikert til dem som bruker Instagram-kommentarfeltet til å moralisere over valgene til designere, uten å vite hva det er de egentlig kritiserer.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.