Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
For ungdommen. Temur Baig er 21 år gammel, og allerede litt bekymret for neste generasjon. – Utfordringen i dag er å få seg jobb og finne ut hva man skal gjøre med livet sitt. Jeg visste at jeg skulle bli musiker, men jeg føler at de yngre ikke har like klare forbilder og eldre som sier fra, mener han.

For ungdommen. Temur Baig er 21 år gammel, og allerede litt bekymret for neste generasjon. – Utfordringen i dag er å få seg jobb og finne ut hva man skal gjøre med livet sitt. Jeg visste at jeg skulle bli musiker, men jeg føler at de yngre ikke har like klare forbilder og eldre som sier fra, mener han.

– Når du gang på gang blir fortalt at du er teit, dårlig eller kriminell, blir du gjerne rebelsk

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvind Holen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Oslo

Etter 36 millioner «Fy faen»-strømminger, sto han på bar bakke. Nå er Temur tilbake.

Da plateselskapet Universal sendte ut pressemeldingen «Varme vibber med Hkeem & Temur» på den siste marsdagen i 2017, hadde Temur Baig (21) ingen anelse om hva som ventet.

Debutsingelen «Fy faen» ble brukt i NRK-serien «Skam», den sendte duoen ut på sommerturné over hele landet og sangen klatret helt til tolvteplass på topp 50-listen til Spotify. Ikke den norske listen, for singelen ble den første – og fortsatt siste – norskspråklige sangen som kom seg inn på strømmetjenestens globale hitliste. På tampen av året hadde «Fy faen» passert 36 millioner strømminger, men Temur var likevel langt fra fornøyd. For der Hkeem fulgte opp med flere hits, kom det ikke ut flere Temur-singler i fjor.

– Jeg ble kastet ut i en bransje der alt plutselig handlet om å møte plateselskapssjefer, med mye snakk om store strømmetall og det å blowe opp. Jeg ble ganske opphengt i at jeg måtte ha et plateselskap, for du får ikke sitte i studio med en produsent uten et plateselskap i ryggen. Da vet produsentene at de får cash, forklarer Temur.

Hkeem & Temur var aldri noen duo, kompisene var fra første stund tydelige på at begge var soloartister som tilfeldigvis samarbeidet på det som var begges offisielle platedebut. Hkeem var den som skrev kontrakt med Universal, og mens Stovner-rapperen hadde verdens største plateselskap i ryggen, satt Temur igjen og følte seg glemt.

En omstart måtte til.

Sjangersurfer. Temur har siden debuten med «Fy faen» lekt seg med musikalske stiler. – Jeg tror jeg alltid vil overraske med forskjellige lydbilder, og ikke minst holde følge med det som er populært om dagen, samtidig som jeg vil bevare særpreget fra min rapbakgrunn, forteller han.

Sjangersurfer. Temur har siden debuten med «Fy faen» lekt seg med musikalske stiler. – Jeg tror jeg alltid vil overraske med forskjellige lydbilder, og ikke minst holde følge med det som er populært om dagen, samtidig som jeg vil bevare særpreget fra min rapbakgrunn, forteller han.

Norsk-pakistansk latinopop

Høsten 2018 er det stinn brakke på Haugenkaféen på Fagerborg ungdomsskole, der mange tenåringer har troppet opp for å stille spørsmål til skuespillerne i NRK-serien «17», som gjester fritidsklubben denne mandagskvelden. Kvelden avsluttes med minikonsert med Temur, som har hele tre sanger med på soundtracket til tv-serien, en prestasjon som blir ekstra imponerende når han fortsatt bare har rukket å gi ut fire singler.

Fakta: Temur

Temur Baig, artist, låtskriver og produsent fra Grünerløkka og Veitvet, født 1997.

Debuterte med singelen «Fy faen» (2017), et samarbeid med rapperen Abdulhakim «Hkeem» Hassane.

«Fy faen» vant spellemannpris for «årets låt», og har strømmet over 40 millioner ganger på Spotify.

Har siden gitt ut solosinglene «Dominicana» og «Popo» (begge 2018), og bidrar på «Blind» (2017) med Turab og Izabell og «Hola Mamacita» (2018) med ZadeKing.

Aktuell med musikkvideoen til «Popo».

Nett: instagram.com/temuroffisiell

Etter suksessen med «Fy faen» havnet Temur i skyggen av Hkeems suksess, men i sommer vendte sangeren og rapperen tilbake. I fjor delte han management med Hkeem, men ikke nå lenger.

– Jeg følte meg nedprioritert, men det var bare en ren businessavgjørelse å gå videre. Vi er fortsatt venner, forklarer han.

Nå har han managementbyrået Knirckefritt i ryggen, som blant annet også har Admiral P og OnklP i stallen. Comebacket ble innledet med latinskinspirerte «Dominicana», fulgt opp av like sommerlige «Hola Mamacita», et samarbeid med ZadeKing fra Halden.

Akkurat nå jobber han med neste singel, «Bare løp», som handler om tiden etter «Fy faen»-året. Den utgis etter planen på nyåret.

– Det er en låt jeg skrev til meg selv, i en tid da jeg hadde lite tro på meg selv, var ganske sliten og trengte motivasjon. Den handler om å stole på seg selv, om å jage drømmen uten å se seg tilbake. I musikkbransjen er det veldig lett å bli stresset, og føle at man har dårlig tid. Derfor synger jeg «bare løp din vei, ta din tid» på refrenget.

Temur har vokst opp på Grünerløkka i Oslo sentrum og Veitvet i Groruddalen, og bor nå på Manglerud ved Østensjøvannet. Han lærte seg tidlig å manøvrere i jungelen av kommunale musikkurs i tenårene, og underveis gikk han fra rapping på engelsk til r&b på norsk. I dag ser han på seg selv som en hiphopartist, som også er komfortabel med å gi ut pop- og r&b-låter.

– I starten var det mest hard rapping, inspirert av Eminem og 2Pac. Men siden jeg ikke hadde noen til å synge refrengene for meg, begynte jeg å prøve på det også, og så utviklet det seg. Men jeg rapper fortsatt, og prøver å lage en sound et sted imellom. Grensene er visket ut.

Trakassering

Han viser spennvidden på høstens første singel, den alvorlige poplåten «Popo». Den er også preget av tropiske melodilinjer, men teksten handler om blålys og det betente forholdet mellom politi og drabantbyungdom. «Vi var bare tolv, de skremte med batong», som han synger.

– Sangen handler om en vanlig kid, en snill gutt som er keen på å gjøre det bra, men omstendigheter han ikke har kontroll over gjør ham til en mer rebelsk person.

Det handler om trakassering, diskriminering og politivold, men mer resignert enn i en aggroklassiker som «Fuck the Police» av N.W.A. Sangen er basert på egne og andres opplevelser, blant annet en 17 år gammel artist som jobber i samme studio som Temur på Grønland.

– Han har fortalt historier om når han er på vei hjem fra studio sent på kvelden. At han er blitt slengt i veggen av sivilpoliti, som viser ham et fotografi og spør om han kjenner personen på bildet. En svensk kompis har fortalt om da politiet viste ham batonger da han var tolv år gammel, og sa «ikke bli som dem» til ham.

Når du blir fortalt at du er teit, dårlig eller kriminell, blir du gjerne rebelsk, og misliker voksne og systemet. Jeg har opplevd det selv

Temur – artist

«Popo» handler om de stygge enkelthistoriene, og Temur understreker at det dreier seg om et mindretall av ordensmakten. Men for ungdom holder det med én negativ opplevelse for å så frøene til det Temur kaller «fuck the police»-mentaliteten.

– Når du blir fortalt at du er teit, dårlig eller kriminell, blir du gjerne rebelsk, og misliker voksne og systemet. Jeg har opplevd det selv, noen få politifolk har snakket til meg og vennene mine som om de er bedre mennesker enn oss. For at ungdom skal få en god relasjon til politiet, bør «vær hyggelig» være regelen. «Popo» handler om enkelthistoriene med politifolkene som ikke er hyggelige – slike historier som ganske ofte skjer i enkelte områder i Oslos drabantbyer.

Temur ser på «Popo» som sitt innlegg i debatten om politiets forebyggende arbeid, for sammenlignet med hva han hører fra tidligere dager, opplever han dagens Oslo som en trygg by.

– Det er mye bedre i Oslo nå enn back in the days. Onkelen min er 1975-modell, og han og kompisene har ordentlige historier. Helt ærlig, det er ikke så mange gjenger i Oslo i dag som da. Jeg er 21 år gammel og har bodd mange steder i Oslo, og er i den alderen hvor jeg vet om gjenger og kjenner mange folk. Jeg ser ingen grunn til å kalle det som skjer i Oslo i dag for «svenske tilstander».

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.