Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ute av pelotonen. Thor Hushovd tester sin nye kombivogn på norske veier.

Ute av pelotonen. Thor Hushovd tester sin nye kombivogn på norske veier.

– Du må ha vogn og

Tekst

Vil du få varsel hver gang Simen V. Gonsholt publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Det holder ikke med sykkel, ølbryggeri i kjelleren og sære kaffebønner, ifølge Thor Hushovd.

Thor Hushovd (41) kjenner ikke Norge igjen. Den tidligere landeveissyklisten ankom kvelden i forveien fra fyrstedømmet Monaco, hvor Grimstad-mannen og familien fortsatt bor, og for å komme til hotellet hans i Oslo sentrum var det så mange omkjøringer og bilfrie soner at han for sent innså at det hadde vært raskere å bare gå fra jernbanestasjonen enn å ta drosje.

– Når det grønne miljøskiftet er fokuset deres, blir det vanskeligere og vanskeligere med bil i byene. Man er jo blitt avhengig av å ha en sånn en, sier han og nikker mot en sykkel han fikk lånt seg i morges.

Men han synes det er fantastisk, for ordens skyld. Han synes det er fantastisk at Oslo er blitt en sykkelby og Norge en sykkelnasjon og kan godt ta sin del av æren for det – hadde det ikke vært for hans mange etappeseire i Tour de France, ville nordmenn flest fortsatt ikke visst forskjellen på gul og grønn trøye, antar han.

– Det er klart at når du har noen som hevder seg, kommer interessen. Men det har vært en formidabel reise. Nå er det jo ikke måte på.

Fakta: Kid Racer Twin

Norskdesignet sykkelvogn

Pris: 12.990 kroner.

thorhushovd.no

Lek med stil

Oslo har for eksempel fått stadig flere sykkelkafeer. Det har man ikke i Monaco.

– Jeg digger å drikke kaffe. Men jeg drikker Nespresso, liksom. De kapslene.

Norge har også gjennomgått en elsykkel-boom, registrerer han, og det er han «kjempefor».

– Én syklist på veien er jo én bil mindre. Og det er jo bevist at det har positiv virkning på helsen, sier Thor Hushovd.

– Du må faktisk hjelpe sykkelen. Det er ikke en elektrisk moped. Du må trø.

Så har du subkulturer som cyclocross, grusracere og fatbike – «det er jo aldri noe jeg hadde kjøpt», medgir han, «men det er det som er med sykkel, du får lov til å være litt sær og leke med stiler.»

Han har heller ikke noe imot at vanlige folk sykler rundt i profftrøye – om noe skulle han «ønske at flere brukte penger på en trøye fra laget de heier på. Som i fotball». Og han har overhodet ikke noe imot at han i Norge er husket, utover etappeseirene, for sin snedige spisskompetanse spurt i slak motbakke, som startet som en Dag Otto Lauritzen-frase og endte som en tilbakevendende Bye & Rønning-parodi.

– Jeg var jo god på det, da, påpeker han.

– Var det en dag jeg så at det var en etappe med slak motbakke, så sa jeg at i dag er målet å vinne.

Bønner og barn

Det er bare én ting sykkelnasjonen Norge fortsatt mangler, mener han: En god sykkelvogn. Hushovd har to barn, og da han kikket på vogn til dem, «syntes jeg ikke at det var noen særlig kule noen».

Sammen med den tidligere investoren Ole Christian Hole har han derfor utviklet Kid Racer Twin, en sammenfellbar tobarnsvogn for sykling og trilling, med støtdemping, klikkbasert feste og fuktresistent underlag. Han er i Norge for å lansere nullserien av produktet.

– Det vi tenker er at sånn som Oslo forandrer seg nå, så har du lyst til å ha et nytt individuelt fremkomstmiddel, sier Thor Hushovd.

– Du har sykkel, ølbryggeri i kjelleren og sære kaffebønner, liksom. Men du må ha vogn og.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.