Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Foto: Fartein Rudjord

Foto: Fartein Rudjord

Disse høyttalerne koster fort mer enn en Tesla

Tekst

Tyske hornhøyttalere i ekstremklassen er en attraksjon i seg selv på «nye» Kunstnernes Hus.

De som mener forgubbingen har satt inn i Øyafestivalens bookingpolitikk, sto ikke klistret inntil én av de fire stablene med Bowers & Wilkins-høyttalere i Hi-Fi Klubbens telt da dj-er som The Black Madonna, DJ EZ eller Prins Thomas spilte. Et godt klubbsystem gir soniske og musikalske kick man knapt får andre steder.

Fakta: Kunstnernes Hus

Har fått byens råeste restauranthøyttalere, fra Avantgarde ­Acoustic.

avantgarde-acoustic.de

De senere årene har særlig høyttalersystemer fra engelske Funktion-One vært i vinden blant klubbentreprenører, men da Eirik Sevaldsen og Lofthus Samvirkelag overtok driften av restaurantlokalet i første etasje i Kunstnernes Hus i Oslo, gikk den audiofile seriegründeren for en helt annen løsning. Valget falt på det gigantiske hornsystemet ­Avantgarde Trio, drevet av en gedigen klasse A-forsterker fra danske Gryphon.

Dette er utstyr som vanligvis benyttes av vel­be­slåtte audiofile i private lytterom, men nå skal toppmodellen få prøve seg i selskaps­livet

– Jeg er mer opptatt av lydkvalitet enn av lydtrykk. Men, tro meg, det er mer enn nok trykk i dette anlegget, forsikrer Sevaldsen, som også har et krem­anlegg fra engelske AudioNote plassert ut i baren i annen etasje i Lofthus-filialen på Tranen, litt lenger øst i byen.

Foto: Fartein Rudjord

Foto: Fartein Rudjord

Høyttalerne fra tyske Avantgarde ­Acous­tics er kjent for voldsom dynamikk og musikalsk driv. Versting­settet på Kunstnernes Hus koster fort mer enn en fulladet Tesla. Dette er utstyr som vanligvis benyttes av vel­be­slåtte audiofile i private lytterom, men nå skal toppmodellen få prøve seg i selskaps­livet. Høyt oppe på nordveggen i ­arkitektene Gudolf ­Blakstad og Herman Munthe-Kaas’ bygg i Wergelandsveien, er to gigantiske, perle­morslakkerte treveis horn­konstruk­sjoner montert, vinklet nedover slik at ­lyden skal være optimal omtrent midt i rommet. Lenger nede på veggen svever to skummelt utseende doble basshorn.

Fakta: Jan Omdahl

Journalist og skribent.

I D2 skriver han om teknologi, kultur og medier.

Rommet har gedigne vindusflater på tre av veggene, steingulv og andre harde, reflekterende flater. Et lydmessig mareritt, skulle man tro, men horn leverer mer direktelyd og mindre reflektert lyd enn andre høyttalere. Med lyddempende vindusglass og lyddempende gardiner som kan trekkes for, mener Sevaldsen at lydbølgene skal komme under kontroll. Om rommet er fullt av folk, slik det var i Arcimboldos glansdager, hjelper det nok også på. Digital signalprosessering skal ­sikre at all lyd når øret til riktig tid, mens Sevaldsen kan rusle rundt og styre bassresponsen med en app.

Musikken skal blant annet komme fra to Technics SL-1200 GAE, den limiterte versjonen av den nye utgaven av Technics’ ikoniske dj-platespiller (se sak side 58). Sevaldsen sikret seg like godt tre av de fem som ble tatt inn til Norge. En håndbygget, analog Condensa-mikser er på vei fra Australia. Kent Erlend Horne og Pål «Strangefruit» Nyhus skal bemanne dj-boksen, men får nok også selskap av ­andre gullører. Live-musikk skal det også strømme fra hornene på veggen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.