Et supermarked for digitalt innhold

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Apples nye strømmetjeneste er en trojansk hest.

«A new service, unlike anything that’s been done before», sa Apple-sjef Tim Cook under lanseringen av den nye strømmetjenesten Apple TV+.

Cook hadde for så vidt sitt på det tørre, i den forstand at ingen har lansert en tv-strømmetjeneste med mindre imponerende innhold. Ved lansering inneholdt Apple TV+ totalt ni originalproduserte serier, og absolutt ingen ting annet. Ingen spillefilmer, ingen gamle serieklassikere, ingen kokkeshow.

Temmelig fattigslig sammenlignet med Netflix, HBO, Amazon Prime Video og nykommeren Disney+, men så skal heller ikke dette forstås som en direkte utfordrer til de etablerte strømmegigantene.

Digitalt supermarked

Apple tenker nok snarere langsiktig på sitt nye strømmeprodukt som en mindre del av et større økosystem.

Apple TV+ fungerer, noe forvirrende, som en abonnementstjeneste integrert i film- og seriebutikken selskapet allerede drifter under navnet Apple TV, og i parallell med spillportalen Arcade, musikktjenesten Apple Music, nyhetstjenesten News og sikkert noen andre kommende tjenester. Et supermarked for digitalt innhold.

Fakta: Apple TV+

Apples nye strømmetjeneste satser på samspill med blant annet spillportalen Arcade, musikktjenesten Apple Music og nyhetstjenesten News.

Her skal det «bundles» og krysselges og bygges brukerlojalitet i stor stil, det hele knyttet opp mot det som både på kort og lang sikt er Apples kjernevirksomhet: Å selge dingser.

Det er derfor Apple TV+ er gratis det første året for alle som kjøper eller nettopp har kjøpt en iOS-enhet eller Mac. Etter 12 måneder glemmer man selvsagt å si opp, og så har man det gående.

Vi andre må betale 59 kroner i måneden, om vi ikke velger å avslutte etter en syv dagers gratis prøveperiode, for innhold som kan ses via Apple TV-appen på Iphone, Ipad, Mac, Apple TV, smart-tv-er fra blant andre Samsung og Sony, samt diverse strømmebokser, og for så vidt også i en hvilken som helst nettleser på en hvilken som helst dings.

Fakta: Jan Omdahl

Journalist og skribent.

I D2 skriver han om teknologi, kultur og medier.

Trojansk hest

Apple har angivelig et innholdsbudsjett på hele 55 milliarder kroner. Så langt er dette omsatt i serier som kritikerroste «The Morning Show», et drama fra tv-miljø med Jennifer Aniston, Steve Carell og Reese Witherspoon, som angivelig koster mer per episode enn «Game of Thrones».

Videre får vi blant annet «For All Mankind», en kontrafaktisk serie om romfart der russere er først med folk på månen, og «See», et postapokalyptisk fantasydrama med hunken Jason Momoa. Videre er det Oprahs bokklubb, et par serier for barn, og den obligatoriske naturdokumentaren.

Dette klarer man seg jo meget fint uten, noe jeg vil tro Apple også er klar over. Potensialet ligger i synergien, med Apple TV+ som en av flere trojanske hester som kjøres inn i ditt liv fullastet med Iphone, Mac og Airpods.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk