Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Lp-plater og kunstig intelligens: Musikkfremtiden har plass til begge

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Men D2s teknospaltist takker for seg.

Nylig tilbrakte jeg noen dager på verdens største hi-fi-messe i München. Audiofile musikkelskere, i hovedsak menn i godt voksen alder, var samlet til andakt foran det beste som er å oppdrive av stereoanlegg. Den aller feteste lydopplevelsen var nok Led Zeppelins «Whole Lotta Love» avspilt på et par gigantiske Western Electric hornhøyttalere fra 1926.

Samtidig, borte på Reddit-nettforumet r/AI_Music, diskuterer unge folk som aldri har eid noe så retro som en platespiller, hvordan musikken er i ferd med å endres totalt ved hjelp av kunstig intelligens (KI).

Fakta: Siste Tekno

Den første teknospalten handlet om musikk og teknologi. Det gjør også den aller siste.

Kloninger

To parallelle verdener, tilsynelatende uten kontakt. Men nå møtes de. Om noen trodde musikken skulle gå klar av KI-revolusjonen, ble den virale suksessen til «Heart on My Sleeve» med KI-kloningene av Drake og The Weeknd en brutal vekker. Den har nå selskap der ute av kloner for enhver musikksmak, enten du foretrekker Kanye eller Kurt Cobain.

Strømmetjenestene flyter over av KI-generert musikk. Spotify måtte nylig fjerne flere tusen låter fra selskapet Boomy. Problemet var ikke bare at de utfordret opphavsretten, men at de også ble «lyttet» til av maskiner, i et sleipt rigg som skulle generere strømmeinntekter til opphavsmennene.

Muligheter

Her skjer det ting som kan få bransjeomveltningene forårsaket av fildeling og strømmetjenester til å blekne i sammenligning. Noen frykter kreativitetens, autentisitetens og opphavsrettens snarlige død. Andre lar seg begeistre av mulighetene for nye og spennende uttrykksformer i møtet mellom menneske og maskin. Grimes er for, Sting er mot.

Hver uke siden august 2015 har du i denne spalten kunnet lese om hvordan teknologien påvirker kulturen, mediene og livene vi lever. Den aller første spalten handlet om musikkprogrammet Roon (bildet), som var tidlig ute med å gi digitalt musikkonsum «analoge» kvaliteter inspirert av informasjonsrikdommen på lp-omslag.

Fakta: Jan Omdahl

Kommentator og skribent.

I D2 skriver han om teknologi, kultur og medier.

Takk

Enkelte jeg møter, har det for seg at denne spalten handler om «duppeditter». Det har vært en del slike, men vel så maktpåliggende har det vært å følge utviklingen innenfor sosiale medier og teknologigigantenes oppmerksomhetsøkonomi. Og – det siste halvåret – den eksplosive og til dels skumle utviklingen innen kunstig intelligens.

Her er det mer å rapportere om. Neste uke kommer D2 i ny design, og dette blir derfor den siste Tekno-spalten. Jeg vil fortsatt skrive i D2 om teknologi og annet, men benytter anledningen til å takke trofaste lesere for følget gjennom snart åtte år med ukentlige spalter om teknologiene som forandret verden.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.