Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Kunstige liv

Tekst
Begynnelsen. Henri Matisse-maleriet «Blå kjole i okergul lenestol» har nå forlatt Henie Onstad Kunstsenter, etter å ha vært et av institusjonens viktigste verk i mange år. Årsaken er at det viste seg å ha blitt konfiskert av nazistene i sin tid. Senteret har nå laget en utstilling som tar utgangspunkt i saken. Foto: Øystein Thorvaldsen / HOK

Begynnelsen. Henri Matisse-maleriet «Blå kjole i okergul lenestol» har nå forlatt Henie Onstad Kunstsenter, etter å ha vært et av institusjonens viktigste verk i mange år. Årsaken er at det viste seg å ha blitt konfiskert av nazistene i sin tid. Senteret har nå laget en utstilling som tar utgangspunkt i saken. Foto: Øystein Thorvaldsen / HOK

Med årene utvikler kunstverk, i likhet med mennesker, lange, omskiftelige liv. Matisse-maleriet Henie Onstad Kunstsenter returnerte, har fått institusjonen til å undersøke flere historier.

Fakta:

Kåre Bulie
Kritiker og spaltist i Dagens Næringsliv. I D2 skriver han om kunst, populærkultur, arkitektur og design.

En aprildag i 1958 kjøpte den norske skipsrederen Niels Onstad Juan Gris-maleriet «Guitare, pommes et carafe» av Marlborough Fine Art, en kunsthandel i Londons Old Bond Street.