Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Tittelens kunst

Tekst
Tittelmakt. ­Tittelen «dikterer hva vi ser», ifølge professor Ruth Bernard Yeazell. ­Edvard Munchs klassiske ­«Vampyr» er et av ­utallige malerier som kunne fått et helt annet budskap med en annen og mindre ladet tittel. Vampyr. Kunstner: Edvard Munch. Datert: 1895. Teknikk: Olje på lerret. Reg. nr.: MM.M.00679. Copyright: @ Munchmuseet Foto: Richard Jeffries / Munch Museet

Tittelmakt. ­Tittelen «dikterer hva vi ser», ifølge professor Ruth Bernard Yeazell. ­Edvard Munchs klassiske ­«Vampyr» er et av ­utallige malerier som kunne fått et helt annet budskap med en annen og mindre ladet tittel. Vampyr. Kunstner: Edvard Munch. Datert: 1895. Teknikk: Olje på lerret. Reg. nr.: MM.M.00679. Copyright: @ Munchmuseet Foto: Richard Jeffries / Munch Museet

Hvorfor har kunstverk titler? En ny bok viser at å gi bilder navn er en ganske ny idé, og at den som har gjort det, ofte ikke har vært kunstneren selv.

Fakta:

«Picture Titles. How and Why Western Paintings Aquired Their Names»
Ruth Bernard Yeazell
Princeton University Press, 2015

Hva er det første du ser på når du nærmer deg et maleri? Dersom svaret er det lille skiltet med kunstnernavn og verkstittel på, er du i så godt selskap at den dansk-norske kunstnerduoen Elmgreen & Dragset nylig fant det for godt å lage kunst av poenget: De forstørret opp navnene på en rekke berømte kunstnere og noen av arbeidene deres og skapte dem om til selve verket, som de så stilte ut hos London-galleristen Victoria Miro.

Ideen