Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Samtid på museum

Tekst
Kunstbanken. Museet for samtidskunsts monumentale bankbygning har, med sine ofte temmelig dominerende rom, gjennom mange år fått kritikk for å være lite egnet for en stadig mer plasskrevende kunst. Ikke desto mindre har det vært arena for en rekke viktige utstillinger, enten de har vært av norsk eller internasjonal kunst, eller begge deler. Foto: Ivar Kvaal

Kunstbanken. Museet for samtidskunsts monumentale bankbygning har, med sine ofte temmelig dominerende rom, gjennom mange år fått kritikk for å være lite egnet for en stadig mer plasskrevende kunst. Ikke desto mindre har det vært arena for en rekke viktige utstillinger, enten de har vært av norsk eller internasjonal kunst, eller begge deler. Foto: Ivar Kvaal

Museet for samtidskunst feirer 25-årsjubileum i visshet om at det snart kommer til å forsvinne helt. Det korte livet har vært turbulent, men innflytelsesrikt.

Fakta:

Kåre Bulie
Kritiker og spaltist i Dagens Næringsliv. I D2 skriver han om kunst, populærkultur, arkitektur og design.

«Museets estetiske målsetning er elitær, heller ekskluderende enn inkluderende.» Ordene til Jan Brockmann, Museet for samtidskunsts første direktør, klinger av internasjonalt orientert spissing heller enn Nordens sosialdemokratiske «Alle skal med»-kultur, og selv om de i mangt burde være en selvfølge for en ambisiøs kunstinstitusjon, fortoner de seg heller fremmede i vår tids sterkt publikumsorienterte museumskultur.

25