Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Sykler med strømmen

Tekst
FOCUS CRATER LAKE X27. Tysk produsent ◆ 36V/250 watt ◆ 11 ah/115Ah ◆ 540 wh.
                          Foto: Skjalg Bøhmer Vold. Kilde: Geir Anders Rybakken Ørslien fra transportsykkel.no

FOCUS CRATER LAKE X27. Tysk produsent ◆ 36V/250 watt ◆ 11 ah/115Ah ◆ 540 wh. Foto: Skjalg Bøhmer Vold. Kilde: Geir Anders Rybakken Ørslien fra transportsykkel.no

De siste par årene har en ny type syklister for alvor inntatt norske veier. Men den som satser elektrisk, må tåle å bli kalt både juksemaker og latsabb.

 – Nordmenn ser på elsykling som juks. Når jeg sykler hjem fra jobb, møter jeg ofte syklister i tights som roper etter meg: «Hei, du! Du jukser!» De er ville i blikket, nesten forbannet, sier Snøhetta-arkitekt og elsyklist Peter Girgis.

Han står utenfor arkitektkontorets lokaler på Vippetangen i Oslo, og viser frem sin EcoRide. Turen mellom Tåsen og jobben tar ham under ti minutter uansett om han sykler opp eller ned. Innenfor store vindusfronter står kolleger og ler. Utenfor sitter en gjeng arkitekter og erter. Han er den eneste her som elsykler, og er derfor utpekt til kontorets klovn – men i god ånd.

 – Vi ler med ham, påpeker kollegaene.

 – Hadde jeg kommet kjørende i bil eller på motorsykkel, er det ingen som ville ledd, sier arkitekten.

1. TRENING & TRANSPORT.  – Da jeg flyttet til Oslo merket jeg raskt at norsk sykkelkultur ikke skiller mellom transport og trening. Her kler folk seg for en treningsøkt når de skal sykle til jobben, sier Girgis, tilflytter fra New York.<br>2. LADETID.  I arbeidstiden lades elsykkelbatteriet.

1. TRENING & TRANSPORT. – Da jeg flyttet til Oslo merket jeg raskt at norsk sykkelkultur ikke skiller mellom transport og trening. Her kler folk seg for en treningsøkt når de skal sykle til jobben, sier Girgis, tilflytter fra New York.<br>2. LADETID. I arbeidstiden lades elsykkelbatteriet.

Fakta: EcoRide Urban8

Svensk produsent
Pris:
ca 14.000
Eier: Peter Girgis (35), arkitekt

Jeg sykler hver dag. Hjem fra jobb er det bare oppover, men det går som en lek. Da sykler jeg innom barnehagen, hekter på en sykkelvogn med mine to barn i, og så sykler vi videre hjemover. De syns det er gøy, jeg syns det er gøy. Men det handler aller mest om komfort. Jeg får lyst til å synge når jeg sykler, for det er så komfortabelt og lett! Jeg får noen morsomme scenarier i hodet mitt: Jeg ser for meg at jeg strekker hånden ut til alle som ligger bak meg, og drar dem oppover, at jeg er en superhelt på sykkel.

Hvorfor denne?

Jeg liker at den ser ut som en vanlig sykkel, med en diskret motor. Jeg syns mange andre elsykler er for tilgjorte. Jeg har fått mye sykkel og kvalitet for en bra pris, syns jeg.

Hvorfor el?

Jeg skaffet meg elsykkel for å komme meg raskt og komfortabelt til og fra jobb, uten å svette.

Får du høre at du jukser?

Nesten hver dag! Og at jeg er lat. Norsk sykkelkultur skiller ikke mellom transport og trening. Det gjør jeg. Jeg digger å være aktiv, men det er ikke trening jeg er opptatt av når jeg skal komme meg til jobb. Når jeg sykler anstrenger jeg meg ikke i det hele tatt, og det ser jo litt rart ut. Jeg kan også le av meg selv, for det er morsomt. Pur glede, faktisk.

ENORM ØKNING

Elsykler er på full fart inn på norske veier. Ifjor ble det solgt mellom 3000 og 4000 her i landet. Evo Elsykler, landets største rendyrkede forhandler, opplever at populariteten og salget er doblet, kanskje tredoblet, siden da.

 – Jeg anslår at opp mot 10.000 elsykler er blitt solgt hittil i år, sier Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening.

 – Folk viser en enorm interesse og nysgjerrighet. Så mitt råd er; skal man lykkes i selskapslivet nå, må man ha prøvd en elsykkel.

I Norge er omtrent 2,5 prosent av syklene som selges i år, elsykler. Til tross for økende salg og interesse henger vi likevel etter andre nordeuropeiske land. 

 – I Sveits, som er i Europa-toppen, ligger elsykkelsalget på 20 prosent, forteller transportforsker Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt.

Instituttet kom nylig kom med en forskningsrapport om elsykling.

Det ble solgt omtrent 400.000 elsykler i Tyskland ifjor, 200.000 i Nederland.

 

TRÅKKE SJÆL

– Nordmenn har en stolthet i å fikse ting selv. Vi skal tåle motstand, vil slite og svette litt, sier Aksel Tjora.

Professoren i sosiologi ved NTNU forsker på byutvikling og helse, og er opptatt av «sykkelsosiologi».

 – Fordi vi er skrudd sammen på denne måten, tenker mange at det er et aspekt av juks å ha elektrisk hjelp. Ideen om hvem du er som syklist, at du er en aktiv person, ligger sterkt i identiteten til mange av dem som er opptatt av å sykle, sier han.

Selv ligger han fremoverlent på terrengsykkelen opp og ned Trondheims gater. Han vil gjøre jobben selv, tråkke i oppoverbakkene, kjenne på kombinasjonen av melkesyre og god samvittighet.

 – Vi har en protestantisk etikk, hvor man skal yte for å nyte. Denne holdningen er godt innarbeidet. Verdimessig og historisk-kulturelt er det derfor ikke overraskende at det å tråkke pedalene selv, uten elektrisk hjelp, oppfattes som mer i tråd med norsk væremåte.

1. FØLGESVENN. Goldendoodlen Betsy trives foran i sykkelkupeen på Asphjells Bullitt lastesykkel. <br>2. FRIHET. – Å sykle elsykkel gir en enorm frihetsfølelse og alle turer blir lavterskel, sier Jon  Asphjell, som også har elbil, bensinbil og vanlig sykkel, men velger elsykkelen hver eneste dag.

1. FØLGESVENN. Goldendoodlen Betsy trives foran i sykkelkupeen på Asphjells Bullitt lastesykkel. <br>2. FRIHET. – Å sykle elsykkel gir en enorm frihetsfølelse og alle turer blir lavterskel, sier Jon Asphjell, som også har elbil, bensinbil og vanlig sykkel, men velger elsykkelen hver eneste dag.

Fakta: Bullitt John Player Special

Dansk produsent
pris:
ca. 36.000
kjøpt brukt for:  25.000
eier:
Jon Asphjell (38), sykepleier (passasjer: Betsy)

Det er mitt absolutt foretrukne fremkomstmiddel. Alt blir lavterskel. Jeg slipper å tenke på rush, bompenger og parkering. Jeg får mye mer rekkevidde, og bruker den hver dag til jobb, studier og til handling.

Hvorfor denne?

Har alltid vært fascinert av Bullitt. Den er en kultsykkel, og regnes som en racersykkel innen transportsyklene. Jeg kan ha med både hund og bagasje. Denne hadde jeg vært avstandsforelsket i en god stund.

Hvorfor el?

Uten el blir det for tungt, spesielt med hunden oppi. Jeg elsker å ha Betsy med. Hun har en skade i foten, så hun kan ikke springe ved siden av, og er heller ikke så glad i bil. Dette er vårt leketøy. Nå føles Oslo like flatt som København og Amsterdam.

Får du høre at du jukser?

Hele tiden, og jeg blir kalt latsabb. Jeg elsker å ta diskusjonen!

ET TRÅKKENDE FOLK

Nordmenn kjøper 400.000 sykler i året. De fleste av disse er sportssykler.

 – Jo, det er ganske dårlig tilrettelagt for sykling i norske byer, men det er ikke slik at man trenger en terrengsykkel for å sykle rundt på asfalten, påpeker forsker Aslak Fyhri.

 – Det er tross alt en ganske dårlig bysykkel. Likevel er den folk kjøper mest av, sier Fyhri.

Han påpeker at mens sykler stort sett selges i sportsbutikker her til lands, omsettes de andre steder gjerne i spesialbutikker.

 – Når vi kommer inn i en sportsbutikk blir vi presentert for 10–20 varianter av terrengsykler, og så rigges de til med skjermer og bagasjebrett for å gjøre dem mer byvennlige. Hadde vi blitt presentert for noe helt annet, ville sjansen vært større for at vi ville kjøpt noe annet.

 

DEN OMVENDTE

En gang tilbrakte Geir Anders Rybakken Ørslien ettermiddag etter ettermiddag i marka, på terrengsykkel. Det var før barna kom. Med tre små var det ikke lenger flust av anledninger til spontane tretimers turer på egenhånd. Han skaffet seg en longtail-elsykkel med plass til to barn samt masse pikkpakk bakpå og fant nye gleder i bygatene. Nå driver han nettstedet transportsykkel.no, hvor alle «de andre» syklene hylles: Lastesyklene, bysyklene, de sammenleggbare, elsyklene.

 – Elsykkelen er én av mange nye løsninger som tvinger seg frem. Den gjør det mulig å rekke barnehagen uten bil, og uten makspuls. Og jo flere som sykler uten å skulle sette rekord, desto sunnere blir sykkelkulturen, sier Ørslien.

DRAHJELP. Nils Christie byttet for to år siden til elsykkel for å få litt ekstra drahjelp i bakkene. Etter turen i Bjølsenparken, skal den yrkesaktive 86-åringen fortsette arbeidsdagen.

DRAHJELP. Nils Christie byttet for to år siden til elsykkel for å få litt ekstra drahjelp i bakkene. Etter turen i Bjølsenparken, skal den yrkesaktive 86-åringen fortsette arbeidsdagen.

Fakta: Flyer T-Serie

Sveitsisk produsent
pris:
ca. 22.000
eier:
Nils Christie (86), samfunnsforsker og professor i kriminologi

Jeg sykler til og fra jobb, og gjør ofte ærender. Alt går raskere. Og så sykler min kone og jeg til Maridalen. Oppoverbakkene er en lek.

Hvorfor denne?

Jeg hadde først tenkt å gå over til trehjuling. Men den var kjedelig. Det skal være litt musikalitet i det. Denne er det mye musikalitet i, den kan nesten bli litt for musikalsk! Når man blir gammel, skal man selvfølgelig ha en damesykkel. Det er tryggest.

Hvorfor el?

Jeg ville forlenge mitt sykkelliv. Jeg har bodd på Bjølsen i 30 år og bestandig syklet. Men nå trengte jeg litt drahjelp. Denne har jeg hatt i to år. Vi har ikke hatt bil de siste 20 årene, og da er det en fordel med en slik sykkel.

Får du høre at du jukser?

I min alder får jeg lov til å jukse litt. Men jeg passer på å være litt hyggelig når jeg sykler forbi andre på vanlig sykkel. Spesielt barn. Da sier jeg at jeg jukser, slik at de ikke blir lei seg hvis de strever.

DRAHJELP

På Bjølsen i Oslo tar professor i kriminologi Nils Christie på seg hjelmen. Klokken er 11, han har allerede tilbakelagt en rekke ærender – «takket være sykkelen» – og er klar for en runde i Bjølsenparken. Deretter skal den yrkesaktive 86-åringen fortsette arbeidsdagen.

Christie har alltid syklet, men byttet for to år siden til el, for å få litt ekstra drahjelp i bakkene og «forlenge sykkellivet», som han sier. Elsykkelen bruker han frem og tilbake til kontoret og til turer i Maridalen, med sin kone, som også har elsykkel.

 – Hun bruker sin nokså sjelden. Hun liker motstanden hun får på en vanlig sykkel. Men for meg er dette utmerket, sier professoren, som for tiden er på utkikk etter en ny modell.

 – Velstående mennesker skifter biler. Da kan jeg tillate meg å skifte sykkel en gang imellom. Det syns jeg er litt moro.

BILEN VIKER. – Vi har bil, men den bruker vi sjelden. Vi er tilhengere av å la bilen vike og bruker syklene mest, sier Helene Mykleby. Til sommeren planlegger familien sykkelferie i Tyskland med de nye syklene.

BILEN VIKER. – Vi har bil, men den bruker vi sjelden. Vi er tilhengere av å la bilen vike og bruker syklene mest, sier Helene Mykleby. Til sommeren planlegger familien sykkelferie i Tyskland med de nye syklene.

Fakta: Riese & Müller

Blue Label Transporter

Tysk produsent
pris: 34.500

Emotion
Neo Jumper

Spansk produsent
pris: 34.900

eiere Helene Mykleby (33) og Jardar Valand (41), begge landskapsarkitekter 
Passasjerer Mikael (3) og Erika (10 måneder)

Vi bruker den lange nesten hver dag, til daglige ærender og handling. Vi drar også på tur med barna i marka. Vi sykler ofte ettermiddagsturer uten bestemt mål. Det er en fin måte å utforske byen på. Vi var blant dem som tråkket iherdig rundt på terrengsykler før vi fikk elsykkel. Vi har reist rundt i Australia i syv måneder, på vanlig sykkel. Vi har bil, men den bruker vi sjelden. Vi vil la bilen vike og bruker syklene mest.

Hvorfor disse?

Longtail-sykkelen er en arbeidshest som kan frakte barn og bagasje. Emotion er lekesykkelen, en fulldempet terrengsykkel med motor, som flyr over stokk og sten. Vi trengte begge.

Hvorfor el?

For å lettere komme oss ut alle sammen og ha det kos med ungene.

Får dere høre at dere jukser?

Alle sier at vi jukser. Men jeg sykler utrolig mye mer enn da jeg ikke «jukset». Og jukser du når du kjører bil? Det er jo det som er alternativet.

 

LATE?

Kan det være fare for at flere elsykler vil erstatte de vanlige syklene? Gjøre oss latere? Elsyklister sykler dobbelt så mye som de gjør med vanlig sykkel, viser forskning gjennomført av Transportøkonomisk institutt. Et forskningsprosjekt fra Sveits viser at elsykling til jobben gir samme helseeffekt som gange i motbakke.

 – Elsyklister sykler både oftere og lengre, og de erstatter både bil- og kollektivreiser, sier Aslak Fyhri.

Selv syklet han bare mer og mer i den perioden han selv testet elsykkel.

 – Den vil også erstatte den vanlige sykkelen. Elsykkelen er flott for dem som nesten sykler, mens de som allerede sykler, gjerne kan fortsette med det, mener forskeren.

 – Dette er første gang jeg nesten har fått en religiøs opplevelse når jeg har forsket på noe. Jeg har skikkelig tro på elsykler, sier Fyhri.

«SUPERWOMAN». Rikke Dahl Monsen synger for full hals i nedoverbakkene. – Sykkelen får meg til å føle meg som Super-woman hver dag, sier hun.

«SUPERWOMAN». Rikke Dahl Monsen synger for full hals i nedoverbakkene. – Sykkelen får meg til å føle meg som Super-woman hver dag, sier hun.

Fakta: Emotion Evo City Wave

Spansk produsent
pris:
25.900
eier:
Rikke Dahl Monsen (37), kommunikasjonssjef i Oslo kommunes Klima- og energiprogram.
Passasjer: Iben (2)

Jeg sykler til og fra jobb i sentrum hver dag, og leverer datteren min i barnehagen på veien. Vi har en så fin start på dagen, og synger alltid i nedoverbakkene. Jeg satser på å sykle utover vinteren også.

Hvorfor denne?

Jeg ville ha en som hadde litt kraft opp Ekerbergåsen. Jeg sykler denne bakken hver dag. Den måtte også ha rekkevidde nok til å ikke måtte lade hver dag, og bremser som er sterke nok til at jeg føler meg trygg i nedoverbakkene med Iben bakpå.

Hvorfor el?

Jeg har lenge hatt lyst til å sykle daglig, men med vanlig sykkel ville jeg bare gjort det innimellom. Jeg fikk prøve, og var solgt. Sykkelen får meg til å føle meg som Superwoman hver dag.

Får du høre at du jukser?

Å ja, spesielt fra «Tour de France»-gjengene. De roper på meg når jeg sykler forbi dem. Jeg pleier å si: «Ja, jeg jukser, men ikke like mye som bilistene.» I Norge skal sykling være trening, ikke transport..

Fakta:

Slik fungerer elsykler

 

Display

En skjerm på styret viser batterikapasitet, hastighet og drahjelp fra motor, som kan justeres trinnvis. De mest avanserte har også GPS-navigasjon med gjenværende rekkevidde markert som en sirkel rundt deg på kartet, og kan i tillegg vise info fra pulsbelte og telefon.


6 km/t

Mange elsykler kommer med en Walk Assist-funksjon som via en spak på styret aktiverer motoren uten at du beveger pedalene. Slik kan sykkelen drive seg selv i opp til 6 km/t, uten at du tråkker. Dette er nyttig om du skal trille en tung sykkel opp en kneik, eller om du skal ta bakkestart uten momentsensor.


Bremsehendel med sensor

Elsykler har bremsehendler med en sensor som sørger for at motorkraften kuttes straks du bremser. Dette er viktig for sikkerheten, og slike hendler skal også følge med i alle sett for ettermontering av elmotor på vanlige sykler.


Hydrauliske skivebremser

Elsykler veier mer, holder ofte en høyere snittfart og trenger kraftige bremser. Moderne hydrauliske skivebremser gir bedre bremsekraft enn både navbremser og felgbremser.
 

300–400 watt hour

De fleste har batterier på mellom 300 og 400 Wh. Et kraftig batteri påvirker ikke bare rekkevidden, men høyere spenning (volt) påvirker også hvor mye kraft motoren klarer å produsere. Et godt batteri har også et beskyttende batteristyringssystem (BMS).


3-4 timer

De fleste elsykkelbatterier trenger 3-4 timer for å lades opp. Mange elsykler kan lades uten at batteriet trenger å tas av, mens andre krever at du plukker det av sykkelen for å komme til ladekontakten. Det beste er å ha begge mulighetene. I kaldt vær bør du ta batteriet inn og lade det i romtemperatur.


Kontroller

Kontrolleren er motorstyringsprogrammet som bestemmer hvordan kreftene skal leveres. Noen mer avanserte elsykler er programmert til å yte langt mer enn 250W i spesielle situasjoner, som ved akselerasjon fra stillestående. Dette har mye å si for kjøreopplevelsen.
 

Motor

Elsykler som er lovlige i Norge gir ingen motorkraft før du selv tråkker pedalene rundt. Motoren kan være i forhjul, bakhjul eller kranken ved pedalene. Forhjulsmotor er enklest og billigst, mens bakhjulsmotor gir kraft til hjulet med best grep mot underlaget. Midtmotor kan gi bedre skyv i motbakker.


Girskift-sensor

(ofte ved siden av bakhjulet). De mest avanserte elsyklene merker når girvaieren beveger seg, og reduserer umiddelbart motorkraften et lite øyeblikk for å sikre et mykt girskift – omtrent som kløtsjen du kjenner fra bilen. En nyttig finesse for midtmotoriserte sykler, for å unngå for stor slitasje på drivverket.


Rekkevidde

Oppgitt rekkevidde bør tas med en klype salt. Dette påvirkes av hvor mye motorkraft du velger å koble inn, samt en rekke andre faktorer. Motbakker, motvind, høy vekt, lav temperatur, lite luft i dekkene, høy hastighet, altfor tunge gir, mange kraftige akselerasjoner – alt dette reduserer rekkevidden.


Sensorer

De rimeligste syklene har en enkel rotasjonssensor som merker når sykkelen begynner å rulle og kobler inn motoren med en liten forsinkelse. Deretter drar motoren på uavhengig av hvor hardt du selv tråkker. De mer avanserte syklene har momentsensor som registrerer selv små bevegelser i pedalene. Her kommer motorkraften umiddelbart. Momentsensoren doserer motorkraft i henhold til hvor mye krefter du selv legger i tråkket, og gir dermed en mer naturlig sykkelfølelse.


250 W / 25 km/t

Vanlige elsykler kan maks levere 250W gjennomsnittlig motorkraft i snitt, og kutter motorhjelpen ved 25 km/t. Det finnes også elsykler som yter 500W og gir deg assistanse opp til 45 km/t. I Norge må disse registreres som moped, og kan dermed ikke brukes i sykkelfelt eller på gang- og sykkelveier.

 

Fakta: Til deg som vurderer å kjøpe elsykkel

Prisene ligger på rundt 7000 til 50.000 kroner.

Ulike modeller har ulike tekniske løsninger, som motor-plassering og type bremser. Dette gir også utslag på prisen.

Grunnregel: Jo sterkere batteri, desto større elsykkelglede.

Innvendig gir er dyrere enn utvendig gir, men er vedlikeholdsfritt.

Bruk heller penger på gode hjul og gode dekk enn kostbare gir.Kjøp dekk som passer til det underlaget du skal sykle på.

Kjøp elsykkel hos noen som tilbyr service og vedlikehold.

Kilde: Hulda Tronstad, Syklistenes Landsforening.


Elsykler til all slags bruk

Grünberg e-Classic
pris:
12.500
En populær dame/unisex sykkel fra det nederlandske merket Grünberg. e-Classic har 7 gir i navet og en rekkevidde på 70km under de fleste forhold. Motoren er den sterkeste som er lovlig på det norske markedet med sine 250 Watt.

Riese & Müller Load Hybrid 
pris: 49.900
Det tyske merket Riese & Müller regnes som elsykkelverdens svar på Rolls Royce. Syklene er dyre men oser av kvalitet. I 2008 lagde de sin første elsykkel, og i 2013 varslet de full overgang til kun elektriske modeller. Denne lastesykkelen har Bosch motor og kommer opp i 45 km i timen (mer enn tillatt i Norge).

Philippe Starck M.A.S.S
(Nyhet)
Den franske designeren Philippe Starck har også kastet seg på elsykkeltrenden, og har designet serien M.A.S.S. sammen med produsenten Moustache Bikes. Presentert på Eurobike 2014.

Grace Easy Red Dot Edition
pris:
35.700
Modellen kommer i flere varianter. Denne har fått Red Dot designpris. Den har karbonrem, ikke kjede, beveger seg lydløst og er vedlikeholdsfri. Kommer opp i 45 km i timen (mer enn tillatt i Norge).

Copenhagen Wheel
pris: 5.000
En gjeng ved MiT har laget denne varianten hvor du kan skifte bakhjulet på din vanlige sykkel, og vips så har du en elsykkel. Planen er lansering i slutten av året, men hjulet har allerede vunnet en prestisjetung Red Dot designpris.

Winora Fold
pris: ca.14.000
Tyske Winora har en lang historie og har høstet priser for sine elsykler. Denne varianten kan klappes sammen og tas med i bil eller båt. Motoren er på 250 Watt.

Foto: Produsentene

Les mer fra D2 her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.