Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Oppvåkning. Arbeidet i kulissene blir sjeldent løftet frem på podiet, men Karen Fabritius Gram mener det er i ferd med å skje en endring, at bransjen er i ferd med å få den anerkjennelsen de fortjener.

Oppvåkning. Arbeidet i kulissene blir sjeldent løftet frem på podiet, men Karen Fabritius Gram mener det er i ferd med å skje en endring, at bransjen er i ferd med å få den anerkjennelsen de fortjener.

Kostymedesigneren som sørger for at «Lykkeland» holder stilen

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ida Wammer publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Kostymedesigner Karen Fabritius Gram har kledd opp norsk film i en årrekke. Med «Lykkeland» holdt det på å rakne.

Se for deg en redningsvest fra 1970-tallet. Se deretter for deg at du må skaffe rundt 50 av disse, som er så tett opp mot originalen du kan komme. Kanskje du må sy den, og saumfare Europa i jakten på riktige materialer, stoffer og farger. Og kanskje tv-produksjonen du jobber for uansett bestemmer seg for å skru litt på fargene, slik at alt likevel får en annen valør.

Slik arbeider kostymedesigner Karen Fabritius Gram (56), og hun erkjenner at det å finne redningsvester fra 1970-tallet til NRK-serien «Lykkeland» ikke var en helt enkel oppgave.