Orkla-styret er på jakt etter ny konsernsjef, og ifølge styreleder Stein Erik Hagen er de opptatt av «å finne en person som kan merkevarebransjen».

Hodejegere DN.no har vært i kontakt med torsdag mener vedkommende må kunne en hel del om hva konsumenter vil ha. Ifølge dem blir det ingen lett oppgave å finne en etterfølger til avtroppende konsernsjef Åge Korsvold.

Vekt på erf#229
- Orkla bygger et mye mer rendyrket merkevareselskap, så det er klart at det handler om å finne noen som har jobbet med store og sterke merkevarenavn. At konsernsjefen vet hva det innebærer å jobbe i en nasjonal og internasjonal konkurransesituasjon, sier direktør Arne Gunnar Dokken i hodejegerselskapet Delphi Consulting.

Det kan direktør Ole Petter Melleby i ISCO stille seg bak.

- Det kan være en fra retail; dagligvare eller faghandel enten fra detaljistleddet, men også fra leverandør- eller produsentsiden. Den nye konsernsjefen kan eksempelvis også komme fra reiseliv, IT eller annen teknologi, tror Melleby.

Han understreker at det vil være avgjørende at det er en som forstår konsumentene.

- Han eller hun bør ha nese for hva som skal til for at det rykker litt ekstra i foten hos en stadig mer kresen forbruker, sier Melleby.

 

Vil ikke vurdere
Begge er samtidig forsiktige med å uttale seg om den jobben avtroppende konsernsjef Åge Korsvold i Orkla har gjort.

Dokken viser til at Delphi Consulting, frem til Korsvold kom i lederrollen for to år siden, har hatt selskapet som kunde i mange år.

- Jeg ser han antyder at andre får komme med karakterer. Vi har imidlertid ikke jobbet med Åge Korsvold i den rollen han har hatt, så det skal vi ikke begi oss inn på. Vi registrer bare at Orkla er inne i en stor endring mot å bli et rent merkevareselskap. Det er i alle fall ikke tvil om at dette blir viktig i arbeidet med å finne en erstatter, sier han.

Melleby i ISCO peker på sin side på at at kultur og ledelsesstil etter all sannsynlighet vil være store spørsmål. Styret må ta stilling til man skal bygge videre på det Korsvold har stått for i to år eller om man ønsker å endre noe på kursen for selskapet, understreker han.

Få kandidater
Melleby legger til at han ikke tror det finnes mange, i alle fall innenfor landets grenser, som oppfyller kravene.

- Det er ikke mange store norske og litt komplekse virksomheter som sitter på hele verdikjeden slik Orkla gjør. ”Søkeuniverset” for å finne noen som har gjort det samme er ikke så stort. Det er ikke så mange som kan si at de har konsumentforståelsen, merkevarebakgrunn og forstår litt av kompleksiteten med produksjon og forskning og utvikling, som Orkla fremdeles har.

- Verserer det noen navn i din bransje i dag?

- Det vil naturligvis alltid være eksempler på noen som kunne gjøre en god jobb her. Jeg tror riktignok som sagt det ikke er mange, og vil ikke nevne navn.

Stein Erik Hagen avslørte torsdag at det er hodejegerselskapet Russel Raynolds ved Harald Collet som har fått oppdraget med å bistå Orkla-styret i jakten på ny konsernsjef. Orkla har tidligere brukt selskapet til interne ansettelser og til styremedlemmer, men det er første gang de får oppdraget med å finne en ny konsernsjef.

I en e-post til DN.no skriver Collet at selskapet aldri kommenterer slike saker, uavhengig av om det er de selv eller andre som har fått oppdraget.

Les mer:
- Jeg synes det har kostet mye
Analytiker: - Hadde vært ønsket, nyttig og bra
Åge Korsvold: - Det får bli opp til andre å dele ut karakter
<b>Korsvold går av som konsernsjef i Orkla </b>
Orkla-direktør: - En helt naturlig utvikling (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.