En rekke næringer debatterer og deler historier om seksuell trakassering og maktmisbruk i disse dager. Jeg har ventet spent på når min egen bransje ville komme på banen.

Med drøye 11 år i shipping har jeg vært positivt overrasket på egne vegne; jeg har hatt en bratt læringskurve med en rekke muligheter, og relativt få ukomfortable hendelser.

Men noen har det blitt, og selv om mine opplevelser ikke er av de aller mest alvorlige, kjenner jeg flere jenter i bransjen med langt verre erfaringer, og som ikke selv føler de er i posisjon til å dele. Etter min mening er det derfor svært viktig å oppfordre til denne viktige diskusjonen innen den globale shippingbransjen, noe jeg tok opp i et åpent innlegg denne uken og som nå er blitt fulgt opp av to sentrale internasjonale shippingmedier.

Jeg husker fortsatt hvor forbannet jeg ble på en London-basert megler som var ufin mot noen av de yngre gutta i bransjen under Nor-Shipping 2013. Jeg ba ham om å la dem være i fred, og han responderte ved å ta godt tak i brystet mitt mens han uttalte at jeg burde holde kjeft fordi jeg ikke hadde store nok pupper til at han gadd å høre på meg. (Hvilket jeg kontret ved å klappe ham på skulderen mens jeg svarte at den ufine oppførselen hans måtte være et resultat av komplekser for liten p*** … Da gikk han.)

Jeg kommer heller ikke til å glemme hvor ukomfortabel jeg ble da jeg jobbet for en kunde i Nigeria. Nigerianerne var det aldri problemer med, men noen av de norske expat-ene hadde mistet litt vett på veien.

Jeg jobbet som ekstern konsulent for et lokalt offshorerederi som servet oljeselskapene. Og lederen for et norsk oljeselskap ga meg en type oppmerksomhet jeg ikke syntes var innenfor. Da jeg på en høflig og avvæpnende/humoristisk måte avviste ham, gjorde han sitt for å gjøre resten av oppholdet mitt ganske ugreit. Expat-ene var ofte samlet på Radisson-hotellet i Lagos, og han satt som en furten skolegutt foran hele gjengen og klaget over hvordan han aldri hadde møtt et menneske som oppførte seg så grusomt mot ham, og at han følte seg så forferdelig dårlig behandlet av meg.

Han antydet dermed, uten å si hva det gjaldt, at jeg hadde gjort noe galt, mens det eneste jeg hadde gjort var å avvise ham. Etter mange år utenlands og i tunge maktposisjoner var han antagelig ikke vant til å bli avvist.

Han var min kundes kunde, og dermed opplevde jeg situasjonen og tilsvarende påfølgende situasjoner som ekstremt ubehagelig, ettersom jeg syntes det var vanskelig å reagere som jeg normalt ville gjort uten å risikere at det gikk utover forretningsrelasjonen. En annen av de godt voksne nordmennene som også var en vip, benyttet enhver kveld vi traff på hverandre til å minne meg om at han hadde en fantastisk dobbeltseng som bare ventet på å bli testet av meg.

Under bransjemessen Posidonia i Hellas sist sommer snakket jeg med en leder som jobber for en av våre kunder i Singapore. Underveis misforsto han tydeligvis signalene og ville at jeg skulle bli med ham tilbake til hotellet hans. Da jeg avviste ham, begynte han å bombardere meg med sinte meldinger, hvor han kalte meg hore og det som verre er.

Sjelden har jeg angret så mye på å gi fra meg et visittkort.

Jeg konfronterte ham med oppførselen dagen etter, og da han skyldte på alkoholen, informerte jeg ham om at min initielle reaksjon ville være å kontakte sjefen hans. Men at jeg ville gi ham en sjanse til å skjerpe seg, forutsatt at han lovte å behandle kvinner i bransjen på en respektfull måte.

Jeg oppfordret ham til å ta min tilbakemelding som en advarsel, og sa i klartekst at sjefen hans kom til å få en henvendelse dersom jeg noensinne hørte om tilsvarende oppførsel igjen.

Shipping er en internasjonal bransje hvor menneskelig interaksjon og relasjoner er kjernen i alt. En uformell og «flørtende» tone vil ofte være en naturlig del av dette. Og jeg ønsker ikke å bidra til hysteri; jeg mener menn i bransjen fortsatt skal kunne gi kvinnelige kolleger en klem, et kyss på kinnet, dra noen drøye vitser eller gi komplimenter. Men det vi alle må passe på er å være vàr på oppførselen vår ut fra sammenhengen.

Om du er i en seniorposisjon og oppfører deg upassende, er det ganske lite sannsynlig at den kvinnelige junioren vil tørre å konfrontere deg. Men så er saken: Hva er innenfor, og hva er ikke greit?

Her er noen tips:

  • Ikke gjør som Trump: «Grabbing» av pupper og kjønnsorganer er ugreit. Dropp klapsing på rumpa
  • Dropp den type vitser som går på bekostning av kvinnelige kollegers profesjonelle standing og rolle
  • Aldri, aldri tving deg fysisk på noen
  • Hvis du flørter eller prøver deg og blir avvist, så ta det som en mann. Dropp hevnaksjoner av typen såret mannlig stolthet mot henne som avviste deg
  • Om du er i en seniorposisjon, så vær bevisst på din egen makt og ikke misbruk den ovenfor yngre/mindre senior kolleger
  • Om du befinner deg i en setting hvor andre mannlige kolleger oppfører seg upassende mot en dame, vis ansvar og bryt inn. Kanskje ubehagelig, men det er mye enklere for deg enn for hun som blir utsatt for det
  • Diskuter temaet i din egen organisasjon og nettverket ditt for å finne ut om dere bør endre kulturen. Spør jentene om deres erfaringer, og be om deres råd til forbedring. Bevisstgjøring er nøkkelen til endring.

Vi i bransjen må jobbe sammen for å gjøre den fantastisk spennende shippingnæringen enda bedre! Det har aldri tidligere vært så mange kvinner i viktige posisjoner i bransjen, og vi trenger de beste menn og kvinner for å skape en bærekraftig og konkurransedyktig shippingnæring.

Jeg oppfordrer både menn og kvinner i shipping til å gå sammen om et initiativ tilsvarende de vi ser i andre bransjer. Norge bør også her være foregangslandet, som vi er på så mange andre felt innen shipping.(Vilkår)

Gjør fjellturen til konkurransesport
Du slår neppe Malene opp og ned fjell med ski på bena.
01:13 Min
Publisert: