Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Silkevansker

Tekst
TRIO FRA HAVET. Islandske Samaris forvalter arven fra Björk og Sigur Rós. 
                          
                          Foto: Magnus Andersson

TRIO FRA HAVET. Islandske Samaris forvalter arven fra Björk og Sigur Rós. Foto: Magnus Andersson

Samaris er arktisk krim i elektronikaform.

Fakta: Samaris

«Silkidrangar»
One Little Indian

Det er som soundtracket til en av de saltstenkte krimfortellingene fra Island. For eksempel Yrsa Sigurðadottir eller Arnaldur Indriðason. Helikopterkameraet farer innover mot klippene der brenningene slår, inne på den svingete veien farer en enslig bil med en plaget kvinne.

Åpningslåten på trioen Samaris annetalbum «Silkidrangar» er så filmatisk stemningsfull, dyster og drivende at du bare kan fylle inn kriminalplottet selv.

 

BJÖRK I STORM

At Samaris vokalist Jófríður Ákadóttir synger lyrikk fra 1800-tallet gjør det ikke mindre fascinerende. Tangent og knotteansvarlig Þórður Kári Steinþórsson lager lydbilder av dvelende 80-talls-synther og moderne programmering. Mens Áslaug Rún Magnúsdóttirs klarinett-toner gir både dybde og akustisk balanse til den svært lovende trioen.

Resultatet er en episk og minimalistisk miks av Soft Cell, Sigur Rós og (det kommer man nok ikke forbi med Ákadóttirs stemme) Björk. Trioen gis da også ut på samme plateselskap som sine islandske kolleger.

Albumet er lyd fra det stedet der science fiction elektronika møter kammermusikk. Og siden det skal godt gjøres å skjønne stort av teksten, (selv med grunnfag i nordisk språk) blir det heller stemningen av klarinett, vokal og synther som dominerer opplevelsen.

Heldigvis holder Samaris seg på den riktige halvdelen av Buddha Bar-aksen, der man kanskje kan plassere Enya ligger ytterst i den andre enden. Det vil si at Samaris aldri blir bare vakkert og seigtflytende. Men også har noen mothaker, som tittelen Silkidrangar antyder.

Løst oversatt betyr det stein av silke.

 

BLODIG NATT

Lyrikken handler såvidt det er mulig å forstå, om livet, havet og kjærligheten. Med hovedvekt på havet. Livet er et stormfullt hav, synger de på et av høydepunktene, den seige dub-låten Lífsins Ólgusjór. Mens den rolige elektrosalmen «Hafið» (havet), har døsige bølger på lydsporet. Ellers er det mørke fugler, svart regn og mørketid både i tekst og musikk. Noe som kulminerer med «Hrafnar». De opprevne dub-rytmene, synthlydene og vokalen med tungt Depeche Mode-ekko, lager et herlig og blodig klimaks i den seige, iskalde thrilleren du nettopp har vært gjennom.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.