Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Morris Meyer Ostrofsky (93), bedre kjent som Mo Ostin, som kjapt oppdaget både The Kinks og Jimi Hendrix etter han fikk jobb i Warner i 1963. Her trykker han på Den store knappen, som fikk alt til å skje.

Morris Meyer Ostrofsky (93), bedre kjent som Mo Ostin, som kjapt oppdaget både The Kinks og Jimi Hendrix etter han fikk jobb i Warner i 1963. Her trykker han på Den store knappen, som fikk alt til å skje.

Anmeldelse: Verdens morsomste plateselskap

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Den utrolige historien om plateselskapet Warners kunstneriske og økonomiske vekst gir en leksjon i alternativ kapitalisme.

Jeg har lest en ny bok om musikkbransjen i gamle dager, og har igjen fått litt angst over hvor oppslukt jeg er av kulturlivet fra rundt et halvt århundre siden. Det kan umulig være sunt! Er det noe i samtiden jeg ønsker meg vekk fra?

Uansett hvor skrubbsulten jeg er på dagens – og morgendagens – musikk, er det som veldig mye likevel følger historiens kraftlinjer bakover.