Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Seksti år etter sin første Molde-festival følte Karin Krog seg moden for å forsøke seg på Billie Holidays «Strange Fruit».

Seksti år etter sin første Molde-festival følte Karin Krog seg moden for å forsøke seg på Billie Holidays «Strange Fruit».

Kronikk: Tidenes mest sjokkerende låt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Billie Holidays «Strange Fruit» er fortsatt en usannsynlig sterk protestsang, men også et eget kapittel i musikkunderholdningens utviklingshistorie. Er det egentlig passende for alle å synge den?

Verden prøver å komme seg videre i en krisetid, men det er noe som holder noen av oss igjen. For noen har det alltid vært slik. Likevel finnes det håp. Det er med den forsterkede oppslutningen for Black Lives Matter-saken begeistrende å være vitne til bevisstgjøringen rundt grader av systematisk rasisme, små symbolske og språklige handlinger mange tidligere sikkert ikke tenkte stort over, spørsmål om kulturell appropriasjon og utnyttelse av andres arbeid og tradisjoner, og hvordan vi kan skape en mer rettferdig verden i fremtiden.