Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Støvler med hæl. Frederikke Schmidt, kvinnen bak skomerket Roccamore, er skodesigner og gründer. Det er ikke første gang hun får oppmerksomhet for skomerkets reklamekampanjer.

Støvler med hæl. Frederikke Schmidt, kvinnen bak skomerket Roccamore, er skodesigner og gründer. Det er ikke første gang hun får oppmerksomhet for skomerkets reklamekampanjer.

Norske toppledere sa nei til danske stiletter

Tekst

Vil du få varsel hver gang Margrethe Zacho Haarde publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

En reklamekampanje med mannlige næringslivsledere i høye hæler har skapt debatt i Danmark. I Norge fikk skogründer Frederikke Schmidt nei da hun ville lage samme kampanje på norsk.

– I danske styrer sitter det fire menn per kvinne. Det er for dårlig. Vi ønsket, gjennom vår kampanje, å invitere til debatt om diversitet i styrene, sier Frederikke Schmidt, dansk skodesigner, gründer og administrerende direktør for det danske skomerket Roccamore.

Flere danske næringslivstopper, deriblant leder for næringslivsorganisasjonen Dansk erverv, Brian Mikkelsen, og sjefredaktør i økonomiavisen Børsen, Bjarne Corydon, takket ja til å stille opp i kampanjen som friskt blander politisk budskap med skomote.