– Vi har hatt en generell økning i antall henvendelser i år, men dette er et helt ekstremt hopp, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til NTB.

Etter at 18 Norwegian-flyginger ble kansellert på kort varsel sist helg, begynte folk å klikke seg inn på siden som tilbyr utregning av hva forbrukerne har krav på ved forsinkelser og innstilte avganger.

– Hele 19.126 har lastet ned førstesiden på kalkulatoren den første uken av juli. I samme periode i fjor var tallet 2.675, sier Halsos.

Føre var

Mellom 4.000 og 5.000 passasjerer ble rammet av innstillingene i helga, så all trafikken tyder på at det var mange flere enn disse som klikket seg inn på kalkulatoren:

– Det viser at folk har fått med seg kaoset, og at de har rettigheter og sjekker disse, kanskje i forkant av reiser, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Foreløpig ser det ut til at forbrukerne orienterer seg på egenhånd. Forbrukerrådet har hatt kun 87 Norwegian-relaterte spørsmål siden forrige mandag:

– Selskapets innkreving av flypassasjeravgift er det folk spør mest om. Dernest dreier forespørslene seg om Norwegians levering av tjenester og muligheter for å klage på disse, sier Halsos.

– Alt du gikk glipp av kompenseres

Han venter at det vil komme mange flere spørsmål om flyavgangene som ble forsinket og innstilt etter hvert som folk får oversikten over hva de har tapt og ønsker kompensasjon.

Halsos minner om at forbrukerne har ganske sterke rettigheter når ferien har gått i bøtta fordi fly er innstilt og det ikke er plass på andre avganger:

– Alt du går glipp av fordi du ikke kom fram i tide kompenseres, som hotell, leiebil eller utflukter som ikke kan kanselleres, så lenge flyselskapet har ansvaret for innstillingen. Kompensasjonen krever ikke dokumentasjon, det er en standardsats, fra 250 euro, knyttet til hvor langt du skulle. Har du hatt utgifter over den satsen, må du dokumentere det.

Følg markedet på DN Investor

Les mer på DN.no:

Nå koster pundet under 11 kroner

Har steget 14,2 prosent på et halvt år: Kraftig prisstigning for disse boligene i juni

- Trenger ikke være rakettforsker for å forklare boligprisveksten i Oslo

Sjekk boligprisene der du bor

John Fredriksens Seadrill vurder å flytte hovedkvarteret fra London etter brexit: - Byen er dyr og vi har alternativer  

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Brexit-spesial:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.