– Sverdrup-utbyggingen vil sikre mange arbeidsplasser og skape store ringvirkninger på fastlandet framover. Dagens kontraktstildeling er et synlig bevis på dette, sier olje- og energiminister Tord Lien (Frp) til NTB.

– At nok en stor kontrakt for Sverdrup tildeles en norsk leverandørbedrift, er svært gledelig. Det viser at norske bedrifter har leveransemodeller som er internasjonalt konkurransedyktig, sier Lien.

Jubel i Haugesund

Kontrakten skal signeres tirsdag av Statoil på vegne av det såkalte Johan Sverdrup-partnerskapet. Foruten Statoil består partnerskapet av selskapene Lundin Norway, Petoro, Det norske oljeselskap og Maersk Oil. Partnerskapet har utpekt Statoil som operatør for alle faser av feltet.

Aibel er bare ett av mange norske leverandørselskaper til olje- og gassindustrien som både har gjennomført stillingskutt og varslet ytterligere nedskjæringer som følge av en krympet oppdragsmengde de siste månedene. Så sent som i begynnelsen av januar skrev Stavanger Aftenblad at Aibel har varslet hele 1.075 stillingskutt.

– Dette trengte vi nå. Kontrakten viser at både verfts- og leverandørindustrien her til lands fortsatt er konkurransedyktige og at denne bransjen har en lys fremtid. I dag jubler vi spesielt i Haugesund, men alle som er glade i norsk industri og norske arbeidsplasser har grunn til å flagge, sier Høyres Sveinung Stensland til NTB.

Levering i 2018

Avtalen med Aibel er verdt 8 milliarder kroner og omfatter ingeniørarbeid, innkjøp og bygging av dekket til boreplattformen. Selve ingeniørarbeidet vil foregå i Asker, mens plattformdekket skal bygges ved verftene i Thailand og Haugesund og ved Nymo i Grimstad.

Boreplattformen er en av de fire plattformene i det planlagte feltsenteret.

Aibel har rundt 5.000 ansatte i Norge og internasjonalt. Selskapet beregner å bruke nærmere 6.000 årsverk på det enorme Johan Sverdrup-prosjektet.

Leveringen av boreplattformdekket skal skje i 2018, og installasjonen på feltet er planlagt samme år, opplyser både Aibel og Statoil.

50.000 årsverk

Johan Sverdrup er et av de største funnene på norsk sokkel siden midten av 1980-tallet. Full utbygging anslås å koste 170– 220 milliarder kroner og gi en daglig produksjon på 550.000– 650.000 fat per dag.

Statoil anslår at feltet over 50 år vil gi en samlet inntekt på vel ett norsk statsbudsjett, og at første fase vil generere vel 50.000 årsverk.

– Sverdrup-utbyggingen er det største industriprosjektet i Norge i moderne tid. Det vil skape mange, gode arbeidsplasser og gi store inntekter til glede for det norske folk i tiår framover, fastslår statsråd Tord Lien.

Uenige om fordeling

Fredag for halvannen uke siden ble planen for utvikling og drift av feltet, den såkalte PUD-en, overrakt til olje- og energiministeren. Det norske oljeselskap nektet imidlertid å signere på avtalen om fordeling av eierandeler fordi selskapet mener de har fått for liten del av kaka.

De øvrige partnerne har bedt departementet om å fastsette den endelige fordelingen av forekomstene på gigantfeltet, men inntil det skjer er det Statoils forslag til fordeling som ligger til grunn for planen. I denne fordelingen får Statoil 40,0 prosent, Lundin 22,1 prosent, Petoro 17,8 prosent, Det norske oljeselskap 11,9 prosent og Maersk Oil 8,1 prosent.

Oljedirektoratet går nå gjennom planen før den sendes Stortinget til behandling. (©NTB)

Les også:

  Aibel får Johan Sverdrup-kontrakt verdt 8 mrd

- Comeback-crewet gjør det igjen!

Kværner varsler nye kostnadskutt

Kraftig Kværner-fall på Oslo Børs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.