Rendyrkingen av industrikonglomeratet Orkla som et merkevareselskap har skapt store forventninger om et tilskudd av nye merkevarer i familien av vaskemidler, frossenpizza, sjokolade -og kjeksprodukter.

Konsernet har gjentatte ganger uttalt en ambisjon om å vokse innenfor eksisterende kategorier, men kommet til kort med å presentere oppkjøp for et utålmodig finansmarked.

Konstituert konsernsjef Åge Korsvold svarte kritikerne på dagens kvartalspresentasjon. Han gikk langt i å holde oppkjøpsfondene, såkalte private equity-fond, ansvarlig for at konsernet ikke har hatt mer å presentere, og pekte på at dynamikken i markedet har endret seg betydelig over de siste ti årene.

- Det er intens konkurranse, sier han.

Analytiker Henrik Schultz i Sparebank 1 Markets sier til DN.no at det har vært vanskelig for Orkla å få til aksjonærvennlige transaksjoner, og at han tror på ledelsens utsagn om at det har vært for dyrt.

Han mener man ideelt sett burde dele Orkla i to, der merkevarevirksomheten skilles ut i eget selskap.

Les også: <b>Mener Orkla bør deles i to</b>

- Naturlige fordeler
Overfor DN.no utdyper Korsvold likevel at Orkla kan og skal være konkurransedyktige også i transaksjonsmarkedet.

- Vi har jo naturlige fordeler fordi vi kan ta ut synergier som private equity ikke har, så jeg mener jo at det er en del av mulighetsrommet, sier han.

Den økte uroen i verdensmarkedene, og spesielt i Europa, har rammet internasjonale aktører hardt. Orkla, som primært har merkevarevirksomhet i Norden og i de baltiske landene, har klart seg bedre, relativt sett, påpeker konsernsjefen. Og mens større usikkerhet og større volatilitet skaper utfordringer, skaper det også flere muligheter, ifølge ham.

- Dette makrobildet med større volatilitet skaper også større muligheter, og Orkla er et selskap som både har finansielle ressurser og ledelsesressurser til å utnytte det til sin fordel, sier Korsvold.

Begrenset vekst uten oppkjøp
Konsernsjefen vil ikke anslå om mulighetene han tenker på betyr at selskaper skal investere én milliard i året eller fem, men sier det avhenger av hva som dukker opp. Det som imidlertid er klart er at det er begrenset hvor mye Orkla kan vokse på den eksisterende porteføljen av merkevarer ettersom markedene i Norden og Baltikum vokser sakte. Likefullt vil han i størst mulig grad be ledelsen om å skape så mye organisk vekst som mulig.

- Første prioritet er organisk vekst, og et fornuftig element av oppkjøp på toppen av det, sier Korsvold.

Toppsjefen opplever at markedet har akseptert den strategien som Orkla annonserte i fjor, og at den har blitt godt mottatt.

- Men jeg tror også det ble sagt i september at det vil ta tid å implementere strategien og det blir et bytte mellom å levere raskt eller levere fornuftig, det må skape verdi, sier Korsvold.

På presentasjonen torsdag presiserte Korsvold at strategien innebar å finne en exit og et godt hjem for kjemivirksomheten Borregaard, støtte aluminiumsvirksomheten Sapa og forberede selskapet for et salg. Han erkjente også at man har sett verdiene i Rec rase, men at eierposten ikke var noe som nå ville dominere diskusjonene i Orkla-ledelsen.

Les også:
<b>Vil endre kulturen i Orkla</b>
<b>Spår Orklas undergang</b>
<b>Orklas kamp mot konglomeratrabatten</b>
<b>Orkla vil bli et rent merkevareselskap</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.