Frankfurt, Tyskland: En bilutstilling byr på mye show og glamour, men også på nyheter som folk flest etterhvert kan vurdere å plassere i oppkjørselen sin. Her er de viktigste bilene under den pågående bilutstillingen i Frankfurt.

Honda Civic Tourer
 

Klassen som før gikk under navnet kompaktbiler, utvider seg stadig vekk. Honda Civic i stasjonsvogn-utførelse er nemlig en bil som byr på mye plass. At den har et litt mindre eiendommelig utseende enn den vanlige versjonen er kanskje heller ikke noen ulempe for mange.

Bagasjerommet er på 624 liter, som vel er det største i klassen. Til sammenligning har nye Volkswagen Golf stasjonsvogn 605 liter oppgitt bagasjeplass og Skoda Octavia har fem liter mer.

Bilen kommer med en dieselmotor på 1,6 liter med 120 hestekrefter og 300 newtonmeter, som gir et forbruk på 0,38 liter på mila og et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

- Jeg regner med å ha bilen i Norge i mars, sier Tom Gullkrona Skoglund som er PR-sjef i Honda Norge. Prisene er ennå ikke klare, men Skoglund sier de maksimalt blir 15.000 kroner dyrere enn kombiversjonen. Det betyr litt avhengig av utstyrsnivåer, en pris på omkring 250.000 kroner.

Les test av Honda Civic: Sommerfugl i vinterland

Opel Insignia Country Tourer
 

- Dette er jo den viktigste bilen på Frankfurt-utstillingen, sier Bernt Jessen, han er sjef for Opel Norge, og sikter til den nye "norgesmodellen" Insignia Country Tourer.

Insignia kommer i forfrisket versjon, noe som også innkluderer den røffere versjonen av den store stasjonsvognen. Bilen har høyere bakkekl#229, firehjulsdrift, plastdetaljer, dieselmotor på 163 hestekrefter og automatgir. Prisen ligger på 480.000 kroner. Sammen med et mer elegant ytre på den vanlige Insignia kan dette hjelpe Opel opp fra grøften de har kjørt i noen år nå.

Les også: Opel kutter i menyen

Peugeot 308
 

En av de viktigste bilene i Frankfurt er en ny generasjon av kompaktbilen 308 fra Peugeot. Neste år satser den norske importøren å selge omkring 3000 av denne modellen.

DN.no prøvekjører bilen i slutten av september og kommer tilbake med mer da.

Les mer om bilen her: Her er bilen som skal løfte Peugeot-salget

Mazda 3
 

En annen bil vi straks setter oss bak rattet på er Mazdas alternativ i samme klasse: Mazda 3.

Bilen følger suksessoppskriften til storebror Mazda 6, og ikke minst CX-5. Det betyr lavere vekt og effektive motorer, uten at volumet trenger bli mindre. Bilen kommer i salg senere i høst med en dieselmotor og tre bensinmotorer, blant annet en toliters med 120 hestekrefter.

Følg med på DN.no, vi kommer tilbake med test av bilen om kort tid.

Les mer om bilen her: Bud om ytterligere suksess

Skoda Rapid Spaceback
 

Skoda er i ferd med å fornye hele modellrekken sin. Og jaggu dukket det ikke opp en ny modell også.

Rapid Spaceback gjør mer av det Skoda er gode på:

- Den nye Skoda Rapid Spaceback tilbyr god plass, topp sikkerhet, praktiske løsninger og ikke minst mye bilfor pengene. Utformingen med en hekk som nærmer seg siluetten av en coupé gjør at den skiller seg fra andre biler i klassen, sier Kai Robert Solheim, norsk Skoda-sjef, i en pressemelding.

Bagasjerommet er på 415 liter, og også denne bilen kan klare seg med lite drivstoff. Forbruket med en 90-hestekrefter dieselmotor er oppgitt til 0,38 liter på mila.

Bilen kommer til Norge i november.

Audi A3 Cabriolet
 

En bil som virkelig har hatt godt av å komme i ny generasjon er den takløse Audi A3. Bilen var tidligere basert på kombiutgaven av bilen, med de noe underlige linjer og former det ga. Nå er den nye modellen basert på sedan-modellen av A3, som også er helt fersk på markedet.

Lengden er økt med 18 centimeter, noe som gir 287 liter stort bagasjerom, eller 60 liter mer bagasjeplass enn før. Taket opereres i fart opp til 50 kilometer i timen, og bruker 18 sekunder på prosessen. Vekten er redusert fra forrige modell, og for eksempel med bensinmotor på 1,4 liter med 140 hestekrefter veier den nå 1365 kilo. Null til 100 km/t går unna på 9,1 sekunder og forbruket ligger på halvliteren på mila.

Bilen kommer til Norge med våren.

Les test av nye A3: Dette er en åpenb#229

Hyundai i10
 

Sist, og minst blant våre utvalgte er Hyundais småbil. Den nye generasjonen har vokst, og i følge Hyundai selv er de markedsledende med 252 liter stort bagasjerom som kan vokse til 1046 liter med baksetene lagt ned.

Motormessig komemr den med en-liters motor på 66 hestekrefter, samt en 1,25-liters motor på 87 hestekrefter. Utstyrsnivået er økt, og omfatter blant annet hastighetskontroll, varme i seter og ratt, bakkeassistent, nøkkelfri start og stopp, LED-lys og automatisk klimakontroll.

Den norske importøren har ambisjoner om å selge 500 biler til neste år.

Flere nyheter fra Frankfurt:

Fem frekke i Frankfurt
Mercedes lanserer lekker billig-suv
Full fart på alle fire
Dette kan bli en ny Norgesfavoritt
Grønn luksus drypper på folket
Spår Suzuki-suksess
Volkswagen frir til ungdommen
Porsches fantastiske fartsmaskin
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.